In eerste instantie zou de Formule 1 in 2021 in zijn geheel op de schop gaan. Het technische regelboek werd in zijn geheel overhoop gegooid en er zouden compleet nieuwe wagens aan de start van het volgende jaar verschijnen. Toen het coronavirus de hoek om kwam kijken werd echter snel duidelijk dat die nieuwe wagens letterlijk en figuurlijk even geparkeerd moesten worden. De investeringen die de teams moesten maken voor het ontwikkelen van die nieuwe wagens konden door de financiële onzekerheid veroorzaakt door de pandemie niet worden opgehoest. Er werd vervolgens besloten om de regels een jaar vooruit te schuiven en de auto's in aanloop naar 2021 nagenoeg hetzelfde te houden, zodat de teams geld konden besparen. Toch werd er uiteindelijk nog ietwat afgeweken van die beslissing. De teams kregen ten eerste tokens om te spenderen aan de ontwikkeling van de wagen, zodat ze op een enkel punt toch nog veranderingen door kunnen voeren. Ten tweede zijn de technische regels omtrent de vloer van de Formule 1-wagens aangepast. Omdat Pirelli bang was dat het Italiaanse rubber de hoge levels downforce in 2021 niet meer aan zou kunnen, besloot de FIA namelijk om de vloer van de F1-wagens aan te passen, zodat de downforce aanzienlijk verminderd wordt. Het bezorgt volgens het Duitse Auto Motor und Sport voor flink wat hoofdpijn bij Mercedes. "Bij Mercedes is men goudeerlijk en erkennen ze dat de nieuwe vloer een van de grootste angsten is voor het team op weg naar 2021. Ze zijn bij het team zelfs een beetje paranoïde. Ze vrezen namelijk dat de nieuwe vloer misschien beter tot zijn recht komt op de ene F1-wagen dan de andere." Dat heeft te maken met de verschillende ontwikkelingsfilosofieën die de teams er op na houden. "Misschien werkt de nieuwe vloer beter met een ander concept dan het concept van de Mercedes-bolide, want men heeft dat niet uitgebreid kunnen analyseren voordat de teams akkoord gingen met de aangepaste regels", zo beschrijft het Duitse medium de vrees van Mercedes. Als de angst van Mercedes werkelijkheid wordt, en Red Bull beter met de veranderingen om weet te springen, dan vreest het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het ergste. In dat geval zou het seizoen al snel grotendeels verloren zijn, want het heeft geen zin om grote veranderingen door te voeren als de regels in 2022 compleet op de schop gaan. De nieuwe vloer heeft namelijk een grote impact op de prestaties van de wagen en het kan nog best wel eens zorgen voor wat verschuivingen in de pikorde als de effecten per autoconcept zo kunnen verschillende zoals Mercedes momenteel vreest. Kleven er naast voordelen ook nadelen aan de komst van Sergio Perez naar Red Bull? Dit en meer bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen in de nieuwste podcast van RacingNews365. Beluister hem hieronder.
Meest gelezen