Waar coureurs als Max Verstappen en Charles Leclerc tegenwoordig genoemd worden in het rijtje 'toekomstige wereldkampioen', daar verwachtte menig Formule 1-liefhebber in 2012 dat Sergio Perez ooit met een titel aan de haal zou gaan. De nu 29-jarige Mexicaan reed in dat jaar een ijzersterk seizoen bij Sauber - hij kwam liefst driemaal op het podium terecht. Omdat stercoureur Lewis Hamilton de McLaren-deur achter zich dichttrok om te verkassen richting Mercedes, moest het team uit Woking op zoek naar een nieuwe coureur. Die werd gevonden in de persoon van Perez. De kleine rijder had echter bijzonder veel pech: waar McLaren in 2012 nog zeven Grands Prix wist te winnen, daar kwam het een jaar later totaal niet uit de verf. Dat was extra pijnlijk voor Perez, omdat hij een toekomstig dienstverband bij Ferrari had laten schieten voor een kans bij McLaren. "In 2012 was ik nog een van de juniorrijders van Ferrari en ik sprak met de toenmalige teambaas, Stefano Domenicali, over de toekomst. Stefano zei dat als ik nog een jaar bij Sauber zou blijven, ik mogelijk in 2014 voor zijn team mocht rijden", vertelt Perez in de F1-podcast Beyond The Grid. "Hij wilde mij een voorcontract laten tekenen, maar ik was jong en hongerig. Waarom zou ik daarmee akkoord gaan?" Perez is eind 2012 een gewild persoon. McLaren, maar ook Mercedes jaagt op de Mexicaan. Uiteindelijk valt de keuze op McLaren, omdat die in 2012 een sterk jaar draaien. "Op dat moment dacht ik: ik moet direct in een competitieve wagen kunnen stappen, waarmee ik de titel kan winnen. McLaren vocht al jaren om zeges en titels, dus hoe kan je op zo'n moment nee tegen hun zeggen? Helaas betekende een contract bij McLaren natuurlijk het einde van mij als Ferrari-junior en achteraf bleek het de verkeerde keuze." Waar McLaren sinds 2012 geen overwinningen meer scoort, daar wint Ferrari in 2013, 2015 en sinds 2017 wel wedstrijden. Mercedes heeft zelfs vanaf 2013 in elk jaar overwinningen gescoord, bovendien werd de Duitse stal vanaf 2014 vijfmaal achtereen wereldkampioen bij zowel de rijders als de constructeurs.
Meest gelezen