Bij de start van de Formule 1 Grand Prix van Japan wordt Sergio Perez kortstondig gesandwicht door Carlos Sainz en Lewis Hamilton. Zijn RB19 liep daarbij schade op en dat drukte volgens de Mexicaan een groot stempel op zijn race. "De hele wing endplate lag er vanaf en ik merkte direct op dat ik aan de voorkant geen neerwaartse druk meer had. Dat was niet anders toen we de voorvleugel hadden gewisseld, dus ik denk dat er meer schade was dan we aanvankelijk dachten", zo begint Perez zijn verhaal tegenover onder andere RacingNews365 . Daarna kreeg hij nog een tijdstraf voor het inhalen achter de safety car bij het uitrijden van de pitstraat en later ook voor een beuk tegen de Haas van Kevin Magnussen. Had dat met het gebrek aan neerwaartse druk te maken? "Ik had moeite met het aanremmen van de bochten en op dat moment kreeg ik de auto gewoon niet op tijd gestopt. Dat was helemaal mijn fout", zo steekt hij de hand in eigen boezem. De straf voor die beuk zat hij pas uit toen hij al 26 ronden onverrichter zake in de pits had gestaan, waarna hij toch weer de baan op reed.
Perez tast beetje in het duister
Zelf was het team echter niet geheel duidelijk waarom hij weer het circuit op werd gestuurd. "Ik heb daar niet veel informatie over gekregen, maar sowieso was het natuurlijk geen best weekend." Red Bull liet op de vraag van RN365 weten dat die extra ronde daadwerkelijk bedoeld was om de straf in te lossen, zodat de stewards niet in de verleiding zouden raken om die tijdstraf om te zetten in een gridstraf voor de volgende race. Een slecht weekend dus, maar heeft Perez enig idee waarom? Kende het team wellicht dezelfde problemen als in Singapore? "Ik denk dat we uitgebreid moeten evalueren. Maar op vrijdag hebben we wat keuzes gemaakt die we misschien nog eens onder de loep moeten nemen om er zo beter van te worden." Het was heus niet allemaal kommer en kwel, want Red Bull pakte de constructeurstitel, wat natuurlijk ook voor Perez een mooie opsteker is: "Ik heb daar zeer zeker heel blij mee. Ik ben erg trots op het hele team."
Meest gelezen