"Ik heb vernomen dat Alpine F1 zonder mijn toestemming eind deze middag een persbericht heeft uitgegeven waarin staat dat ik volgend jaar voor hen zal rijden. Dit is onjuist en ik heb geen contract getekend met Alpine voor 2023. Ik zal volgend jaar niet voor Alpine rijden", deelde Oscar Piastri op 2 augustus 2022 op zijn Twitter-kanaal, vlak nadat Alpine hem aankondigde als coureur voor '23. Eén tweet, waarna de hele F1-community op zijn kop werd gezet. Het bleek de start van een grote soapserie rondom het Franse Formule 1-team, het onverwachte vertrek van Alonso en McLaren die een topcoureur rijker was, zo is nu wel gebleken. Een jaar na de Alpine-Piastri-soap blikken we terug: wat gebeurde er voor en achter de schermen en hoe gaat het nu met Alpine en haar ambitieuze plannen na een blamage onder de coureurs?
Twee dode vliegen in één klap
Halverwege het seizoen van 2022 maakte Alonso bekend dat hij na het seizoen de overstap zal maken naar Aston Martin, dit na het vertrek van Sebastian Vettel. De overstap kwam totaal onverwachts voor Alpine, waardoor ze ineens binnen een korte periode een nieuwe coureur moesten vinden voor 2023. Het liefst natuurlijk een topcoureur met het niveau van Alonso, maar dat verhaal werd al lastig. Gelukkig hadden ze Piastri nog op de reservebank zitten. Als Alpine-junior werd hij erg snel aangekondigd als de vervanger van Alonso in 2023. Wel heel snel zelfs: een paniekreactie van het Franse team, zo leek het. Snel na het aangekondigde vertrek van Alonso leken de zitjes weer 'gewoon' gevuld, maar niets bleek minder waar. De tweet van Piastri, hierboven genoemd in het artikel en hieronder als origineel bijgevoegd, zorgde namelijk voor verbazing. Wat bleek? Piastri had zich al verzekerd van een zitje bij McLaren als vervanger van Daniel Ricciardo, zo kon RacingNews365 destijds onthullen . Drama voor Alpine, maar voor de F1-wereld volgde een soapserie waar menig toeschouwer van heeft kunnen genieten. Het McLaren-contract bleek waterdicht en, ondanks pogingen om Piastri te behouden, verloor Alpine tóch haar tweede coureur voor 2023. Twee coureurs weg in een aantal dagen. Pierre Gasly werd uiteindelijk de vervanger van Alonso, waardoor ze met Ocon ernaast nu een volledig Franse line-up hebben voor het Franse team. Maar hoe gaat dat?
Het 100-races plan van Alpine
Als we kijken naar de prestaties van McLaren, Aston Martin en Alpine, dan kan niemand er omheen dat Alonso en Piastri hard zullen lachen nu nadat ze het Franse team hebben verlaten. Af en toe imponeert het 'Team Enstone', maar terug aan de top? Dat zijn ze niet. Nog lang niet. Ondertussen pakt Alonso in 2023 podiumplaats na podiumplaats, staat Aston Martin derde in de constructeursstand en timmert het team hard op weg richting de gevestigde topteam-orde van Red Bull, Mercedes en Ferrari. Datzelfde lijkt voor McLaren te gelden. Sinds de Grand Prix van Oostenrijk wist het Britse team te imponeren en in de races daarna konden Piastri en teamgenoot Lando Norris strijden voor podiums. Even lag McLaren zelfs aan de leiding in de race - en dat terwijl Red Bull het Formule 1-seizoen keihard domineert. En Alpine? Alpine staat zesde in de WK-stand met 57 punten, kende onlangs tweemaal een dubbele DNF op rij en is simpelweg gewoon niet echt competitief. Het 'excuus' van het Franse team is het zogeheten 100-races plan: sinds het begin van 2021 beloofde het team in honderd races weer mee te doen voor overwinningen en de titel. Anno 2023 zitten we, nu in de zomerstop, op 56 van de 100 races. Er kan gesteld worden dat ze nog geen stap verder zijn gekomen dan in 2021, toen ze vijfde werden in het eindklassement. Alpine liet onlangs al weten dat ze misschien toch wat langer nodig hebben dan de honderd races en met opvallend veel vertrekkende prominenten (teambaas Otmar Szafnauer en Alain Permane, Pat Fry) zal het 'plan van honderd' vast wat langer gaan duren... Eén jaar na de nu iconische tweet van Piastri kunnen we concluderen: de Australiër heeft een geniale overstap gemaakt, net als Alonso en Alpine is nog altijd op zoek naar verbetering. Net zoals ze dat al jaren doen, maar vooralsnog zonder succes. Denk jij dat Alpine gaat slagen met haar plan over honderd races? Laat het ons weten in de poll onderaan dit artikel en/of in de reacties!
1554527452231262210
I understand that, without my agreement, Alpine F1 have put out a press release late this afternoon that I am driving for them next year. This is wrong and I have not signed a contract with Alpine for 2023. I will not be driving for Alpine next year. — Oscar Piastri (@OscarPiastri) August 2, 2022
Meest gelezen