Het is Oscar Piastri gelukt om eerder een F1-overwinning op zijn naam te schrijven dan zijn teamgenoot Lando Norris, die inmiddels al een aantal jaar voor het team van McLaren in de koningsklasse rijdt. Deze winst is dan wel een sprintrace-overwinning, maar alsnog heeft de Australiër niets te klagen na het zware weekend in Qatar.
"Het was vrij exceptioneel, om eerlijk te zijn", legt Piastri uit na de race tegenover onder andere RacingNews365. "Ik denk dat vrijdag moeilijk was. Na de kwalificatie was ik natuurlijk een beetje teleurgesteld, maar de zaterdag ging nagenoeg perfect."
"Ik denk dat een tweede plaats het hoogst haalbare was". bekent de Australiër kijkend naar zijn eindklassering na de race op zondag. "Dus ja, heel erg blij. Een spannend weekend, waarbij veel vooruitgang geboekt is. Ik ben daar gewoon heel erg trots op. Zowel als team als voor mijzelf, dat we het maximale uit onze auto hebben weten te halen."
Piastri grapt over Mercedes
De race op zondag werd voor de McLaren-coureur makkelijker gemaakt door de clash tussen de twee Mercedes-teamgenoten die voor hem de race aanvingen. Hij zag Lewis Hamilton en George Russell letterlijk voor zijn neus eraf gaan. Dit bleek onder andere dé factor voor succes voor Piastri: "En het trappen op de rem op het juiste moment. En kijken hoe iedereen er vanaf gaat!", zo doelt hij op de mannen van Mercedes. "Zo simpel was het, eerlijk gezegd. Ik weet echt niet wat er gebeurde. Ik zag natuurlijk wat auto's spinnen en zo, maar ja, de hemel opende zich voor mij en ik ging zo door naar de tweede plaats."
Na Japan klaagde Piastri nog over het missen van wat tempo in de race. Dit ging in Qatar al een beetje beter: "Ik denk wel dat er nog wat verbeteringen nodig zijn. Deze race was als je het mij vraagt heel anders dan die in Japan, met drie stops, dus ik denk dat we de hele race eigenlijk wel aan het pushen waren. Daardoor is het ook een heel ander soort race. Maar er is nog wel wat werk aan de winkel."
Zo waren de banden een onderwerp van gesprek in Qatar. Nadat de FIA zich zorgen begon te maken of de banden het wel zouden uithouden in de race, werd besloten om een aantal reglementen aan te passen. Zo werd de kerb in bocht 12 en 13 aangepast en kregen de coureurs verplicht de opdracht mee om drie keer te stoppen en banden te wisselen in de race, om zo de ergste slijtage wat wellicht in een klapband kon resulteren, te vermijden. "De slijtage van de banden was anders. In Qatar was de voorkant erg beperkt. De linker voorband beschermen was verreweg het belangrijkste. Dus dat maakt het een andere leerervaring, maar het is goed dat ik deze ervaring heb opgedaan", zo sluit de jonge coureur af.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen
Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Qatar 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!