Oscar Piastri verscheen als enige McLaren-coureur in Q3 tijdens de kwalificatie, nadat Lando Norris zijn laatste snelle ronde in Q1 abrupt af moest breken wegens een gele vlag. Piastri wist de tweede startpositie te bemachtigen en zal daardoor tussen de beide Ferrari-coureurs op de startgrid verschijnen.
Een keurig resultaat voor de McLaren-coureur, al was het geen makkelijke sessie. Piastri sprak tijdens de persconferentie na afloop vooral over het alsmaar beter wordende baan. "Het ging steeds sneller en sneller. Ik denk dat we normaal gesproken een seconde of drie à vier verbeteren van de eerste vrije training tot de kwalificatie, maar hier lijkt het er echt wel op alsof we over zeven of zelfs acht seconden praten."
"Het was dus echt heel lastig om je telkens aan te passen aan die verbeteringen, gaandeweg het weekend. We moeten onze rijstijl natuurlijk wat aanpassen naarmate het circuit anders aanvoelt, dus dat maakt het altijd een stuk lastiger. Niet alleen voor de coureurs, maar ook voor de engineers. Het stabiliseert eigenlijk nooit op stratencircuits en dat zal ook nooit gebeuren, want het blijft hier altijd maar beter en beter worden."
Het constante evolueren van de baan zorgt er wel voor dat het lastig wordt om accurate voorspellingen te doen, merkt ook Piastri. "Ik weet niet wie het snelste zal zijn tijdens de race, maar dat zal vast degene zijn die als eerste over de streep komt. Het is heel lastig om dat na de trainingen te zeggen, want het zat allemaal zo dicht bij elkaar met Ferrari, Mercedes en Red Bull."
"Ik was zelfs wel verrast, omdat ik echt had verwacht om Red Bull verder vooraan te zien aan het einde van Q3, maar dat neemt niet weg dat ik wel denk dat onze racepace er goed uitziet. Maar de top vier teams zitten de laatste tijd zo dicht bij elkaar, dat kwalificaties al snel een groot verschil maken. Ik heb er echt vertrouwen in dat onze auto snel is. Uiteindelijk is het echter wel zo dat dat voor zeven andere auto's ook zal gelden, dus we gaan het zien."
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!