In een nieuwe video van het Red Bull-team blikken enkele kopstukken terug op de laatste acht seizoenen van Max Verstappen bij het Formule 1-team. Als jonge jongen kwam hij na een seizoen in de sport, toen hij nog steeds pas achttien lentes jong was, al naar het grote Red Bull.
De rest is geschiedenis. Een van de momenten die er voor teambaas Christian Horner en race-engineer Gianpiero Lambiase bovenuit steken, is de GP van Brazilië in 2016. In regenachtige omstandigheden zigzagde Verstappen door het veld heen alsof zijn concurrenten er niet waren. Met afwijkende racelijnen wist hij al spelenderwijs zijn concurrenten de baas te zijn en na een verkeerde bandenwissel in luttele ronden weer terug op te rukken naar de derde plek.
"Hij toonde aan dat wij bij Red Bull de juiste beslissing hadden gemaakt toen hij in 2016 won in Spanje. Iedereen had het over Max en waar hij mogelijk toe in staat was. In Brazilië reed hij ook een geweldige race, want de omstandigheden waren verschrikkelijk slecht. Je zag geen hand voor ogen."
Voor lul
Ook race-engineer Lambiase genoot die zondag in Sao Paulo. "Hij heeft die dag echt een paar andere F1-coureurs voor lul gezet, om eerlijk te zijn. Het voelde die dag alsof we op elk mogelijk moment op de verkeerde banden rondreden", lacht GP.
Verstappen zelf herinnert het zich ook nog als de dag van gisteren. Vooral het moment waarop hij bijna zijn Red Bull-bolide in de muur parkeerde. "Het was een flink moment, maar op dat moment reageer je heel snel, om de auto uit de muur te houden. Dan realiseer je je wel dat het een goede save was. Dat soort beelden vergeet je niet meer. Gelukkig liep het allemaal goed af!"
Sportief directeur Jonathan Wheatley kan er ook om lachen. "Hoe relaxed Max was na de spin!? Hij zei: 'oh daar ging mijn hart wel even sneller van kloppen' en reed weer door!"
Verstappen verandert de standaard
Volgens race-engineer Lambiase kijken alle F1-coureurs sinds die prachtige prestatie van Verstappen anders naar regenraces. "Die race heeft voor een soort andere aanpak gezorgd bij enkele coureurs. Max reed naar de grid al zoekende naar alternatieve racelijnen, om te kijken waar de grip lag."
"Veel coureurs hebben onthouden wat er die dag op de baan is gebeurd. Je mag dat niet nog eens laten gebeuren als coureur. Een van de twintig gasten die rondjes om iedereen heen rijdt! Het was gestoord!", aldus de Britse engineer.
Bekijk hieronder de hele terugblik van Red Bull op acht jaar Verstappen.
Ook interessant:
Op 13 december 2023 was het zover: de eerste livepodcast van RacingNews365 bij Racesquare in Utrecht! Het briljante seizoen van Max Verstappen, de zegedroogte van Lando Norris én prangende vragen van de fans: het kwam allemaal voorbij! Een ding is zeker: Verstappen kroonde zich tot levende legende!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Hongarije, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
Erik van den Broek
Deze race kijk ik af en toe nog eens terug op youtube. Eén van de mooiste opmerkingen is als Ricciardo van zijn engineer te horen krijgt om in (ik geloof) bocht 3 een andere lijn te nemen want dat doet Max ook. Tja dan sta je dus inderdaad voor *** als ervaren coureur zijnde. De enige coureur die overigens zijn verwondering met respect uitsprak na de race was Nico Rosberg. Nico was overigens ook live getuige van Max zijn safe om zijn auto uit de vangrail te houden na zijn spin. :)
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Ries
Minstens 1x per jaar kijk ik deze race. Zo briljant! Nog steeds kan ik niet geloven wat ik zie. Nikki Lauda die zijn petje er voor afneemt. Dat zegt alles.
KreezieKeesie
Zijn mooiste race ever
Maurice
Spanje 2016 ik kan er nog om huilen dat vond ik zo mooi
Hugh Nique
De kop van dit artikel had moeten lezen (volgens jullie eigen afdeling censuur): Piepjonge Verstappen zette zijn F1-collega's voor ***: "Dat was *******! Hoezo meten met twee maten?