Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pierre Gasly uit zijn lijden verlost door Red Bull

Twaalf races lang worstelde Gasly voor het oog van de wereld bij Red Bull. De Fransman ging gebukt onder de immense druk die er op zijn schouders lag en was in de laatste weekenden niet meer dan een geknakte jongeman, die met de ziel onder zijn arm liep.

Racen in de Formule 1 kan fantastisch zijn, vraag dat maar aan coureurs die succesvol zijn en klinkende resultaten behalen. In het geval van Pierre Gasly beleefde hij zijn ‘finest hour’ in Bahrein in 2018. Als vierde kwam hij over de finish in een Toro Rosso! Het beste resultaat voor het team sinds de twee vierde plaatsen van Verstappen in 2015. Ook in Monaco en Hongarije viel er dat seizoen veel te juichen voor de Fransman, die zichzelf vorig seizoen beloond zag worden met een overstap naar Red Bull. Een cadeautje na het vertrek van Daniel Ricciardo naar Renault, de Australiër liet zijn team achter met een grote leegte. De grote schoenen moesten gevuld worden en daarvoor wilde Red Bull een coureur uit eigen gelederen, te meer omdat topcoureurs niet voorhanden waren. Gasly was als een kind zo blij met zijn kans, maar wist direct dat het geen luxe is om bij Red Bull de teamgenoot van Max Verstappen te worden. Dat konden Carlos Sainz, bij Toro Rosso, en Daniel Ricciardo hem reeds influisteren. De cijfers spraken voor zich: de Nederlander was ze ruim de baas. Voor de nieuwkomer binnen Red Bull was al direct duidelijk dat alles om Max draait binnen het team. Ja, hij kreeg in de meeste gevallen dezelfde auto, maar stond al voor de seizoensstart met drie-nul achter door zijn crashes tijdens de wintertests. Crashen tijdens een testdag is bijzonder pijnlijk, zeker als je met de nieuwste onderdelen van het team rijdt. Onderdelen waarvan er slechts één exemplaar beschikbaar is. Helmut Marko was woedend na een tweede crash van Gasly, te meer omdat het ontwikkelingsprogramma van de RB15 in de soep liep. Het team legde beduidend minder ronden af dan haar rivalen en miste volop data van de gecrashte onderdelen. Marko en teambaas Christian Horner legden een stevige hand op de schouders van Gasly, maar meer dan een duidelijk signaal was het niet: Pierre, dit kan niet bij Red Bull! De Franse bibberkont beschikte voor de seizoensstart al niet over al teveel vertrouwen en vloog er diverse malen al in Q2 uit tijdens de kwalificatie. Van een inhaalrace was vervolgens geen sprake en wie kijkt naar de resultaten van Gasly kon niet anders dan na vier races al concluderen dat het gewoon écht niet goed genoeg was. Eenmaal in Europa aanbeland, op circuits die Gasly goed kende, moest het beter gaan, zo liet Pierre aan RacingNews365 weten. Vol enthousiasme sprak hij over de samenwerking met 'vriend' Max en in mei straalde hij kortstondig vertrouwen uit. Helaas, op de Europese circuits ging het nauwelijks beter. Red Bull probeerde de coureur op alle mogelijk manieren vertrouwen te geven, maar was ook hard in haar oordeel. Met iedere opmerking van Marko leek het vertrouwen van Gasly verder af te nemen. Zo noemde de Oostenrijker hem ‘niet snel genoeg’ en ‘een slechte inhaler’, toen de coureur wederom in het middenveld eindigde.

In de mediasessies na afloop van diverse kwalificaties en races maakte Gasly in gesprek met RacingNews365 een zwaar aangeslagen indruk. Nooit stond er de jongeman de pers te woord die nog vertrouwen uitstraalde, met uitzondering van het weekend in Silverstone. Het enige moment waarop Pierre liet zien dat hij écht wel kan racen. Zijn titels heeft hij immers ook niet cadeau gehad en zijn CV is veel indrukwekkender dan dat van vervanger Alexander Albon. Crashes in Duitsland en een pover optreden in Hongarije deden hem definitief te das om. De wetten van de topsport zijn hard, keihard. Daar waar je als falende spits van Barcelona ook gewisseld wordt na tien wedstrijden zonder goal, geldt dat in de Formule 1 ook. Gasly presteerde niet en moet nu op de blaren zitten. Hij doet een ‘Kvyatje’ terug naar Toro Rosso, waar hij mag uithuilen en opnieuw moet beginnen. Zijn carrière, ego en vertrouwen hebben een gigantische deuk opgelopen en de vraag is of hij zich direct weet te herstellen. Kvyat toonde in 2016 en 2017 dat daar langer voor nodig is dan een paar goede nachtrusten en is pas dit seizoen weer boven Jan gekomen. Negen races resten Gasly dit seizoen om zijn geschonden blazoen op te poetsen en te laten zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is. Voor de arme Pierre kan dit het begin van het einde zijn, maar ook het begin van een wederopstanding. Als het alleen de druk van een topteam was die voor hem beklemmend werkte, dan kan het een bevrijding zijn. Als Pierre psychologisch echt in de put zit, dan kan dit het einde van zijn F1-carrière worden. Arme Pierre, eind 2018 nog met volop dromen en idealen en een half raceseizoen later een geknakte man. Topsport kan soms zo hard zijn, maar een ding is wel: Gasly heeft een eerlijke kans gekregen. Een kans die Verstappen in 2016 wel beet wist te pakken, maar de Nederlander was een paar maatjes te groot voor Gasly. Voor Red Bull rest niets anders dan wederom een hand op de schouder te leggen bij Pierre. Bedankt en succes.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden