Het klopt dat Mercedes op papier de volgens Pirelli, aller-, aller-, allersnelste strategie kan volgen. Die strategie gaat uit van twee pitstops, waarbij een start op medium banden gevolgd wordt door nog een stint op medium banden, om uiteindelijk op harde banden naar de streep te sprinten. Overigens moeten de Mercedes-coureurs dan wel naar gebruikte medium banden wisselen, want ze beschikken enkel over nieuwe harde banden (zie het schema hieronder). Echter, gebruikte banden zijn op het Bahrain Outer Circuit natuurlijk alsnog veel nieuwer dan op ieder ander, veel langer circuit. Is Max Verstappen dan flink in het nadeel met een start op zachte banden? Dat valt volgens Pirelli reuze mee, aangezien de op één na snelste strategie een optie is voor de Red Bull-coureur: het gaat dan over een strategie waarbij alle drie de bandencompounds, in het geval van Verstappen beginnend op de zachte banden, worden aangesproken. Verstappen kan die strategie bovendien volgen, omdat hij daadwerkelijk nog één nieuw setje medium banden en één nieuw setje harde banden over heeft. Tot zover de theorie. De race op het Bahrain Outer Circuit is er niet een als alle anderen. Zeker in het verkeer, waar de coureurs vooraan onherroepelijk en meer dan ooit mee te maken gaan krijgen, kan strategisch gokken juist lonen. Dat is bij uitstek iets waar teambaas Christian Horner op inzet .
Meest gelezen