Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Pirelli

Pirelli-baas trekt betrouwbaarheid data F1-teams in twijfel

Pirelli-motorsportbaas Mario Isola is dit weekend veelvuldig aan het woord om de oorzaak van de klapbanden in Azerbeidzjan te bespreken. Pirelli pleit onschuld, dat terwijl veel mensen Pirelli op voorhand al als de schuldige aanwees. Isola las die pijnlijke berichten ook.

Baku 2021 start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Er bestaat ondanks diverse verklaringen van Pirelli, Red Bull en Aston Martin nog altijd wat onduidelijkheid over waarom de banden van Max Verstappen en Lance Stroll tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan nu exact zijn geklapt zonder dat iemand dat aan zag komen. De betreffende teams overhandigden aan Pirelli waarden die ze niet hadden verwacht, maar Pirelli wilde daarmee zeker niet zeggen dat Red Bull en Aston Martin hadden gesjoemeld.

Anderen blijven de lezing van Pirelli echter wel als zodanig interpreteren. Gevraagd hoe de betreffende de teams de regels dan zouden kunnen omzeilen tijdens de race, moet Isola tegenover onder andere RacingNews365 een antwoord schuldig blijven: "Dat zou je aan de teams zelf moeten vragen. Ik zeg bovendien ook niet dat men niet volgens de regels handelde. Het is ook niet aan mij om dat vast te stellen. Wij krijgen van de teams een uitgebreid pakket aan data, zoals dat enkele jaren geleden is afgesproken. We moeten uitgaan van die gegevens, maar we kunnen dus niet zien wat de teams wel of niet doen."

En bij de betrouwbaarheid van de gegevens die ze wel krijgen ten opzichte van elkaar, plaatst Pirelli bovendien vraagtekens: "De sensoren die nu gebruikt worden om de bandenspanning te meten, zijn van de teams. Dat zijn dus geen standaard apparaten en die zijn dus ook niet van de FIA", zo legt Isola uit in gesprek met Ziggo Sport. "Dat staat in 2022 te veranderen, maar nu kunnen we dus niet op een betrouwbare manier meten, omdat de sensoren niet van de FIA zijn."

"Voor ons is het enige dat telt dat wij een product leveren dat volgens de juiste richtlijnen gebruikt wordt", aldus Isola, wiens bedrijf in de voorbije twee weken flink veel kritiek te verduren kreeg. Is dat frustrerend? "Soms wel ja, maar voor mij was het prioriteit om de oorzaak van de klapbanden te achterhalen. Niet alleen voor mij, maar voor alle teams die met Pirelli-banden rijden, om zo actie te ondernemen voor de race op Paul Ricard."

"Ook ik las een heleboel in de media en dat was bepaald niet allemaal leuk om te lezen. Maar zoals gezegd, het enige waar ik op uit was, was het achterhalen van de oorzaak."

Ook interessant:

RacingNews365 presenteert Tech Thursday. In deze video-serie nemen we je mee in het technische deel van de Formule 1-wereld. Dit keer bespreken we de flexwings die de afgelopen periode hét onderwerp van gesprek waren.

Check hieronder de eerste video van Tech Thursday. Wat is een flexwing nou eigenlijk en is deze nou wel of niet legaal?

Geniet nog meer van jouw favoriete F1-site zonder advertenties, een exclusieve app én nog veel meer.

Check het snel!

Formule 1 GP Frankrijk 2021 RN365 Nieuwsdossier

35 reacties

Viaplay
x
Breaking Alfa Romeo maakt tweede coureur voor 2023 bekend