Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli-bandenkeuze zorgt voor vraagtekens in Australië

Voor de Grand Prix in Australië heeft Pirelli een interessante bandenkeuze gemaakt.

Australia race start 2023
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Pirelli heeft besloten om de zachtste band, de C5, in te zetten tijdens de Grand Prix van Australië, samen met de C4 die we gezien hebben in Djedda en de C3 die vrijwel bij elke race te zien is. Dit is de eerste keer dat we dit seizoen de C5 in actie gaan zien; zowel in Bahrein als in Saoedi-Arabië werd de C5 niet gebruikt.

De C5 is momenteel de zachtste band die Pirelli produceert. De band is geschikt voor langzame circuits waarbij weinig bandenslijtage plaatsvindt en een flinke dosis aan grip wordt gevraagd. Je ziet deze compound bijvoorbeeld vaker terug bij stratencircuits, waar het asfalt bovengemiddeld glad is. Zo werd de C5 vorig jaar tijdens de GP van Azerbeidzjan ingezet.

Een goed idee?

Een bijzondere keuze, want vorig jaar werd de C2, C3 en de C4-compound gebruikt op het Albert Park Circuit. In 2022 werd de C5 wel gebruikt down under, maar werd de C4 niet gebruikt. Pirelli laat weten dat deze beslissing om de C5 terug te halen genomen is na een uitgebreide analyse van de race in 2023 in Melbourne.

Vorig jaar werd in Australië voornamelijk de C2 gebruikt, en deze band werd door tien coureurs maar liefst 47 ronden gebruikt. Drie coureurs reden zelfs meer dan 50 ronden met de C2-compound. De race werd drie keer onderbroken door een safety car en nog eens drie keer door een rode vlag, wat resulteerde in twee herstarts vanaf de grid en één rollende herstart.

Ondanks alle onderbrekingen had de 1-stop dus de voorkeur. Door de C2 uit de planning te halen en de C5 toe te voegen hoopt Pirelli dat dit de teams inspireert om naar andere strategieën te kijken. Ook hoopt de bandenleverancier dat dit resulteert in meer inhaalacties op de baan.

De C5 wordt momenteel het minst gebruikt bij de huidige generatie Formule 1-bolides. Dit was ook terug te zien tijdens de testdagen in Bahrein. Er werd in totaal slechts 140 kilometer afgelegd met deze zachtste compound door de teams tijdens deze testdagen. Lewis Hamilton was de enige coureur die er een lange run mee aflegde, de Williams-coureurs gebruikten de C5 voor een aantal in- en uitlooprondes. Voor velen is deze compound dus nog één groot vraagteken.

Verstappen aast op zijn eerste overwinning in China. Pak 50 keer jouw inzet bij Unibet als Verstappen de snelste ronde rijdt en wint!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
Silly Season Red Bull in gesprek met Sainz over F1-contract