Het Yas Marina-circuit in Abu Dhabi is flink aangepast sinds de laatste keer dat de Formule 1 er reed. De chicane aan het einde van de eerste sector is verdwenen, er is een lange kombocht bijgekomen en een aantal andere bochten zijn wat breder gemaakt. Deze veranderingen moeten de races in Abu Dhabi spannender maken. Pirelli verwacht dat de veranderingen het circuit sneller maken en dat er nu ook meer inhaalmogelijkheden zullen zijn tijdens de Grand Prix. "Dit wordt de eerste keer dat we met de nieuwe configuratie te maken krijgen, inclusief enkele gebieden met nieuw asfalt", zegt Mario Isola van Pirelli. "We hebben ons kunnen voorbereiden op simulaties en andere informatie van tevoren. In het algemeen is het circuit nu sneller en biedt het meer inhaalmogelijkheden door de aanleg van enkele snellere bochten", aldus Isola.
Geen grote gevolgen voor de banden
De bandenfabrikant ziet dat de banden door de aanpassingen aan het circuit iets anders belast worden, maar verwacht daar geen grote veranderingen ten opzichte van vorige jaren. "Het gevolg van de veranderingen zijn grotere verticale belastingen, vooral op de voorbanden. Maar we verwachten niet dat de totale belasting op de banden veel zal veranderen. Daarom hebben we ervoor gekozen om de zachtste banden mee te nemen die we tot onze beschikking hebben", legt Isola uit. Na de Grand Prix van Abu Dhabi is het werk voor Pirelli en enkele coureurs nog niet gedaan. De teams krijgen dan de mogelijkheid om te testen met de nieuwe 18-inch banden waar de Formule 1 volgend jaar mee gaat rijden.
Meest gelezen