Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli en Marko doen unieke voorspelling over de strategie tijdens de GP van Spanje

Helmut Marko verwacht dat het warme weer in Barcelona consequenties gaat hebben voor het aantal pitstops tijdens de Grand Prix van Spanje. De Red Bull-adviseur denkt dat een driestopper mogelijk de beste keuze is. Pirelli geeft hem daarin geen ongelijk.

Bandenslijtage wordt net als tijdens de voorgaande races een van de belangrijkste factoren tijdens de Grand Prix van Spanje. Volgens Helmut Marko moeten de coureurs mogelijk zelfs drie keer wisselen naar vers(er) rubber om de eindstreep te halen. Dit heeft te maken met het warme weer in Barcelona. Op zaterdag tijdens de derde training en de kwalificatie steeg het kwik naar ruim dertig graden boven nul. "Die temperaturen liggen zondag nog hoger", aldus Marko bij het Duitse Sky Sports . "Dat betekent dat het managen van de banden cruciaal wordt. Het zal de doorslag geven. Mogelijk wordt het zelfs een driestopper!" Pirelli onderschrijf dat de driestopper een optie kan zijn, waarbij men uitgaat van een eerste stint op medium banden: "Van daaruit is het een beetje afhankelijk van hoe de banden slijten en welke banden de coureurs nog over hebben."

Red Bull mogelijk in het voordeel bij hoge bandenslijtage

In de afgelopen races was Red Bull een van de sterkste teams als het gaat om bandenmanagement. Het team van Max Verstappen heeft hier een voordeel gehad ten opzichte van Ferrari en hoopt dit logischerwijs te houden tijdens de GP van Spanje. De Italiaanse renstal ziet er echter steeds sterker uit als het gaat om bandenmanagement. Marko denkt dan ook dat het voordeel tijdens de race op zondag niet heel groot zal zijn, nadat Ferrari op zaterdag een stap voorwaarts zette qua bandenmanagement. "In racetrim zagen zij er in de derde vrije training veel beter uit dan op vrijdag, dus dat betekent dat ze in de race ook competitief zullen zijn. Ferrari heeft de auto aanzienlijk geoptimaliseerd en we gaan zien of ze op ons niveau kunnen komen", aldus Marko. Red Bull-teambaas Christian Horner ziet tot slot zelfs een strategisch voordeeltje voor Leclerc. "Hij heeft een nieuw setje softs voor de race morgen (zie hieronder), dat is strategisch best interessant. Met deze temperaturen wordt bandenslijtage en bandenmanagement cruciaal. Het wordt een fascinerende race."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi