Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli fluit Hamilton terug: "Banden hadden het einde van de race niet gehaald"

Had er voor Lewis Hamilton meer ingezeten dan een vijfde plaats? Die vraag stelde hij zich hardop af, want de Mercedes-coureur was het niet eens met de bandenwissel in de slotfase. Die wissel bleek echter noodzakelijk.

Lewis Hamilton wilde de Grand Prix van Turkije uitrijden zonder pitstop. De Brit reed zo'n 50 ronden op de intermediates en wilde zelf doorgaan tot het eind, maar Mercedes floot hem terug. Het kostte Hamilton een potentiële podiumplaats en daar waar de Brit na afloop gepikeerd was, legt Pirelli uit dat Mercedes de juiste call maakte. Mario Isola van Pirelli werd gevraagd of Hamilton de race zonder stop uit had kunnen rijden: "Toen ik na afloop van de race zijn banden zag, zou ik gezegd hebben van niet. Hij zat in ieder geval echt op de limiet." "De slijtage van de banden was hoger, vooral aan het einde van de race. Toen reden ze eigenlijk op het karkas van de band. Het is een beetje gevaarlijk om de grenzen op te zoeken, maar ik snap dat ze in een race het resultaat moeten maximaliseren", vertelt Isola aan Sky Sports. "Iedereen auto is natuurlijk verschillend, waardoor de bandenslijtage ook verschilt tijdens de race en ook afhankelijk is van de mate waarin een coureur moest pushen. Maar eigenlijk hadden alle banden blootliggende koorden. De meeste auto's die na 47 of 48 ronden stopten, daarvan waren de banden volledig op." "We weten dat het nieuwe asfalt was meer schuurt en meer grip heeft ten opzichte van vorig jaar. De baan was niet door, maar de wrijving was er nog wel. Het was echt op de limiet. Ik stelde onze ingenieurs voor om de teams te waarschuwen om de banden te wisselen en niet tot het einde door te rijden. Dat was een riskante zet geweest." Op foto's van diverse auto's na afloop van de race is te zien dat de banden volledig aan gort waren. Mercedes wilde in de titelstrijd met Verstappen geen enkel risico nemen, want een nulscore door een klapband zou grote gevolgen hebben gehad.

Viaplay
x
Italië 'Verstappen neemt miljoenenaankoop in ontvangst'