Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli: "Gedwongen tweestopper niet goed voor de Formule 1"

Pirelli ziet er geen heil meer in de Formule 1-teams uit te dagen tijdens de race voor een tweestopstrategie te gaan. In plaats daarvan kiezen de Italianen voor hardere banden en nemen ze genoegen met éénstoppers.

Het was de Formule 1-fans een doorn in het oog, de standaard éénstoppers waar de Formule 1-teams voor opteerden in 2018. Toch zal daar in 2019 weinig verandering in komen. De éénstopper blijft de norm, met dat verschil dat de coureurs wat meer met de banden kunnen pushen.

Pirelli heeft namelijk besloten het plan van een ietwat geforceerde tweestopper te laten voor wat het is. De teams hapten simpelweg niet toe: "Wij konden wel voor zachtere banden kiezen, met het gevolg dat de teams hun banden nóg meer gingen sparen om maar die ene pitstop uit te sparen", aldus Pirelli's Mario Isola. In plaats daarvan zal Pirelli in 2019 wat vaker de iets hardere banden aanwijzen voor de Grands Prix, zodat de coureurs in ieder geval de kans krijgen weer wat te pushen met de banden. De combinatie van een nieuwe rubbersamenstelling en de nieuwe aerodynamische regels moet bovendien tot meer actie leiden. "Wij hebben getracht banden te ontwerpen die minder snel oververhit raken, terwijl de verminderde downforce eveneens moet bijdragen aan spannender races. Wat het effect van die nieuwe regels is op de banden, weten we afgezien van enkele simulaties niet heel precies, maar we hopen dat het totaal aan veranderingen effect heeft."

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris