Op Albert Park doven rond de klok van 07:00 uur Nederlandse tijd de lichten voor de GP van Australië. Het is Max Verstappen die vooraan het veld staat en met het meeste voordeel op weg naar de eerste bocht scheurt. De Red Bull-coureur en zijn negentien collega's moeten 58 ronden afleggen op Albert Park, waar gevaar in een klein hoekje schuilt, want de grindbakken liggen in Melbourne dicht op het circuit.
Beste strategie
Volgens Pirelli is er een duidelijke 'snelste' strategie, op papier tenminste. Dat is een éénstopper, waarbij een coureur gebruik maakt van een set medium banden om de race mee te beginnen, een pitstop maakt ergens tussen ronde 14 en 22, en de race vervolgens uitrijdt op het harde rubber. Een alternatief is een éénstopper beginnend op het zachte rubber en eindigend op het harde rubber. Een pitstop zou dan plaats moeten vinden tussen ronde 9 en 16, zo schetst de Italiaanse bandenleverancier. Deze strategie is ietwat minder ideaal dan de eerstgenoemde, oordeelt Pirelli.
Tweestopper
Het is lastig inhalen op Albert Park, maar mogelijk biedt Pirelli coureurs zoals Sergio Perez, die een inhaalrace zal moeten rijden, toch nog enig soelaas met de tip voor een tweestopper. Deze tactiek is namelijk helemaal niet uitgesloten, zo benadrukt men. Alhoewel een tweestopper op papier niet zo snel is als een éénstopper, is het wel een mogelijkheid. Daarbij zou een coureur gebruik maken van alle drie de verschillende compounds. In dat geval raadt Pirelli namelijk een start aan op de medium band band. De eerste pitstop zou dan al snel plaatsvinden, tussen ronde 11 en 17. De tweede stint zou dan een stint zijn op het hardste rubber, gevolgd door een laatste stint op de zachte banden, die zou volgen na een pitstop in ronde 40 à 48. Het lijkt een mogelijkheid te zijn voor Perez, die door zijn vroege exit in de kwalificatie nog drie nieuwe setjes zachte banden heeft, zoals op de afbeelding hierboven is te zien.
Meest gelezen