Ook de Italiaanse bandenfabrikant zelf heeft geen idee welke kant het opvalt tijdens de Grand Prix van Japan. Pirelli koos ervoor om de medium, de soft en de supersoft te verschepen naar het land van de rijzende zon.
Pirelli-baas Mario Isola blikt terug op het verloop van de kwalificatie, om daarna in te spelen op de vraagtekens die men heeft voor morgen. "Onder wisselende weersomstandigheden is het nooit eenvoudig om de juiste call te maken. Uiteindelijk bleek het vroeg rijden in Q3, op de supersoft, de beste beslissing." "Het is lastig om de perfecte strategie voor de race te voorspellen. Het lijkt erop dat het droog blijft. Teams zullen proberen om de wedstrijd af te werken met slechts één pitstop, maar de baanomstandigheden kunnen dat onmogelijk maken." "Drie wagens binnen de top tien starten op de soft, er kan een vierde bij komen", weet Isola. Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Romain Grosjean, die zich respectievelijk als eerste, tweede en vijfde kwalificeerden, reden in Q2 op softs. Door de gridstraf van Esteban Ocon is Charles Leclerc, die een vrije bandenkeuze heeft, gepromoveerd naar startplaats tien. "Zodoende kunnen er interessante verschillen zijn tussen de verscheidene strategieën. Elk van de drie droogweerbanden kunnen een rol gaan spelen in de race. Aan de kwalificatie zullen ze niet veel hebben, maar de teams hebben in de trainingen in elk geval veel data kunnen verzamelen om wat betreft het gedrag van de droogweerbanden", besluit de rubberbaas. Check hieronder hoeveel sets elke coureur tot dusver heeft gebruikt en hoeveel er nog over zijn.
Meest gelezen