Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli heeft slecht nieuws voor Verstappen over door hem afgebrand kwalificatieformat

Max Verstappen was totaal niet te spreken over het format dat afgelopen weekend uit werd geprobeerd. Toch is het niet de laatste keer.

Omwille van het milieu werd afgelopen weekend in Hongarije een nieuw kwalificatieformat uitgeprobeerd. Daarvoor was het Alternative Tyre Allocation-format in het leven geroepen, waarbij de coureurs tijdens de kwalificatie in Q1 op harde banden, in Q2 op medium banden en in Q3 op zachte banden moesten kwalificeren. Daardoor hoefde Pirelli minder banden mee te nemen: elf in plaats van dertien sets per coureur. Max Verstappen ging helemaal los op het format voor de camera van Viaplay . "Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos. Je kunt gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kunt helemaal niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het allerbelangrijkste." "Als je alles gebruikt in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klinkt hij cynisch.

Monza

Maar al heel snel keert het format weer terug. Tijdens het Grand Prix-weekend in Monza begin september, de week na de Nederlandse GP, zal het format namelijk terugkeren voor de volgende test. Zo maakt Mario Isola, de grote bandenbaas van Pirelli, bekend na de race op de Hungaroring. "Het was een interessant weekend, waarin het nieuwe bandenformat werd uitgeprobeerd en waarin we hebben gekozen voor een stap zachtere banden dan in het verleden op dit circuit. We moeten benadrukken dat het ATA-format opnieuw zal worden getest, in september in Monza, op een circuit met compleet andere karakteristieken dan de Hungaroring. De data die we dan verzamelen zal zorgvuldig worden geanalyseerd." Over de keuze om in Hongarije zachtere banden mee te nemen dan vorig jaar, is de Italiaan eveneens tevreden. "We zagen dat de kwalificatie afgelopen weekend onvoorspelbaarder was, omdat de coureurs werden uitgedaagd door de nieuwe omstandigheden. Ze moesten zich daar namelijk snel op aanpassen. Dat de coureurs verder twee sets van elke compound over hadden voor de race, zorgde voor meer flexibiliteit qua strategie", zo klinkt hij blij.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"