Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli introduceert nieuwe F1-banden tijdens GP Groot-Brittannië: "Maar gedrag blijft hetzelfde"

In het verleden zorgde de introductie van nieuwe banden nog wel eens voor opschudding in de Formule 1, maar dit keer zal dat niet gebeuren, zo verzekert bandenleverancier Pirelli.

Het Grand Prix-weekend in Groot-Brittannië is het tiende raceweekend van het Formule 1-seizoen. We zijn nog niet eens op de helft, maar toch ziet bandenleverancier Pirelli zich genoodzaakt om een nieuwe band te introduceren, omdat de F1-bolides zich zo snel ontwikkelen. Eigenlijk zijn dit de banden die volgend jaar in gebruik genomen zouden worden, maar de Italianen moesten de introductie naar voren halen. Bandenbaas Mario Isola legt uit. "Op Silverstone zien we het debuut van een nieuwe bandenconstructie. Deze wijziging van de specificatie was nodig vanwege de toegenomen performance van de Formule 1-bolides sinds de start van het jaar." "We hebben de laatste jaren hard gewerkt aan de simulatie, om zo een product te kunnen leveren dat voldoet aan de doelen die zijn gesteld, maar waardoor we ook kunnen anticiperen en snel kunnen reageren op eventuele problemen", legt Isola uit.

Wat gebeurde er in 2013?

In 2013 greep Pirelli na een handvol races terug naar de achterbanden van het jaar daarvoor, vanwege enkele klapbanden, om later in het jaar een volledig nieuwe constructie in te voeren toen ook de oude banden niet sterk genoeg bleken te zijn. Dat jaar waren er snel slijtende banden ingevoerd, tot onvrede van onder meer Red Bull, dat erg vocaal was over het rubber. Na de aanpassingen liep het team echter snel uit in het kampioenschap. Van de eerste zes races werden er twee gewonnen door Red Bull. Van de dertien races daarna gingen er elf naar Sebastian Vettel. Na de GP van Hongarije, toen de nieuwste constructie werd geïntroduceerd, won de Duitser zelfs alle negen overgebleven races op een rij. Red Bull werd, logischerwijs, ook kampioen bij de constructeurs.

Topontwerper Newey moest na afloop van het seizoen toegeven dat de regelwijzigingen zijn team hadden geholpen. "Aan het begin van het jaar was het heel spannend. Ferrari en Mercedes begonnen goed en in augustus hadden we het gevoel dat het zeer zwaar gingen worden. Toen hebben wij wat verbeteringen doorgevoerd en moest Pirelli teruggrijpen op haar 2012-banden. Die leken beter bij onze auto te passen en plotseling viel alles onze kant op", aldus het Red Bull-kopstuk destijds. "De bandenwissel heeft ons zeker geholpen, meer dan onze concurrenten. Onze voorsprong behaalden we namelijk vaak in de snelle bochten en bij het harde remmen, maar dat zijn de momenten waarop de banden maximaal worden belast. Als je dan fragiele banden hebt die daar niet mee om kunnen gaan, dan kan je minder van die sterke punten profiteren."

Lees het hele verhaal over het 2013-seizoen hier

Geen ander gedrag

In het verleden kwam het dus wel eens voor dat het ene team profiteerde van een nieuwe specificatie banden, terwijl een ander team daardoor juist terugviel. Een situatie zoals in 2013 zal echter niet ontstaan, zo verzekert bandenbaas Isola. "De nieuwe specificatie zorgt ervoor dat de banden beter bestand zijn tegen uitputting, maar het heeft geen invloed op de technische parameters of het gedrag van de banden op de baan", benadrukt hij. "Alle teams hebben al de kans gehad om de nieuwe bandenconstructie te testen tijdens het GP-weekend in Spanje." "Hun opmerkingen na afloop van dat weekend kwamen overeen met onze verwachtingen, zeker qua performance. De nieuwe specificatie zorgt er bovendien voor dat we de bandendruk nagenoeg onveranderd kunnen laten vergeleken met vorig jaar, ondanks het feit dat de krachten die op de banden werken zijn toegenomen." "Het debuut vindt plaats op een circuit dat traditioneel gezien erg zwaar is voor de banden. Silverstone staat op onze interne lijstjes bovenaan wat betreft de hoeveelheid stress die de banden te verwerken krijgen. Vooral de linker voorband", zo sluit hij af.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel