Pirelli heeft voor de Grand Prix van Turkije gekozen voor de hardste drie mogelijke compounds. Dat betekent dat de F1-coureurs gebruiken zullen maken van de harde C1-band, de medium C2-band en de rode C3-variant. Pirelli heeft naar eigen zeggen voor de hardere compounds gekozen omdat het circuit in Istanbul zeer zwaar is voor de coureur, de bolide en de banden. De vele G-krachten vragen namelijk veel van het rubber. Gezien de fysieke aspecten van het circuit, heeft Pirelli besloten om de coureurs een setje minder softs te geven en een setje meer van de harde band. Men verwacht dat vooral de lang doordraaiende bocht acht op het circuit veel zal vragen van de banden en ook het nieuwe asfalt zal een rol spelen in de slijtage van de banden. Ook voor Pirelli is het op dit moment nog onbekend welke invloed het nieuwe asfalt zal hebben op de nieuwe banden, omdat de nieuwe laag asfalt pas recent is gelegd. De baas van de Formule 1-afdeling van de Italiaanse bandenleverancier, Mario Isola licht de keuzes voor de compounds graag toe: "Ondanks dat we in het verleden al hebben gereden op het prachtige circuit van Istanbul, zien we het circuit toch als een nieuwe baan. Dat komt omdat we er al even niet meer hebben geracet en ook de nieuwe asfaltlaag is voor ons nog onbekend terrein." "We denken daarnaast dat bocht acht een cruciale rol zal spelen wat betreft de bandenslijtage op het Turkse circuit. De kans is namelijk groot dat ze met de huidige wagens voluit kunnen gaan door die lange bocht en dat zet flink wat druk op de banden. Voor ons is de vrijdag dan ook van groot belang, daar proberen we zoveel mogelijk informatie te vergaren zodat we de rest van het weekend precies weten wat ons te doen staat", aldus Isola.
JZ1zNcCMDsY
Meest gelezen