Na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan waren de Pirelli-banden het onderwerp van gesprek in de Formule 1-paddock. Zowel de linker achterband van Lance Stroll als Max Verstappen plofte namelijk tijdens de race zonder enige waarschuwing. De Nederlander raakte daardoor een zekere zege kwijt. Na de race liet Verstappen al snel weten dat de bandenleverancier de klapbanden waarschijnlijk zou steken op brokstukken op de baan. Bandenbaas Mario Isola liet niet veel later doorschemeren dat debris inderdaad de oorzaak leek te zijn na initiële inspecties, maar wilde nog niet definitief uitsluitsel geven over de oorzaak van de klapband. Daarvoor wilde de Italiaan eerst de resultaten van een uitgebreid onderzoek afwachten. Dat lijkt nu afgerond en Pirelli kwam dan ook met een statement over de klapband van Verstappen. Volgens de Italiaanse bandenleverancier, dat het onderzoek samen met de FIA uitvoerde, heeft een analyse van de banden van Verstappen en Stroll uitgewezen dat er niets mis was met de kwaliteit van de banden. Van productiefouten of andere defecten was geen sprake. Daarnaast zijn er geen aanwijzingen gevonden dat er sprake was van 'moeheid' van de banden of delaminatie. Pirelli meent dat de oorzaak van de klapbanden komt doordat de binnenkant van de band kapot is gegaan. Het bedrijf meent dat dit alleen maar kan gebeuren als de teams zich niet aan de richtlijnen houden, maar benadrukt tegelijkertijd dat de teams niet over de schreef zijn gegaan in Bakoe wat betreft de banden waarmee ze zijn gestart. De band van Verstappen was echter geen startband, maar werd er na een pitstop op gemonteerd. Daarmee insinueert de leverancier dat er mogelijk is gesjoemeld, maar dat zal waarschijnlijk niet bewezen kunnen worden. Als resultaat is er een technische richtlijn uitgevaardigd, die eventueel gesjoemel vanaf dit weekend moet voorkomen. Iets dat ook aangeeft dat de bandenleverancier mogelijk de teams ergens van verdenkt. "Pirelli heeft haar onderzoeksresultaten ingeleverd bij de teams en de FIA. Samen met de FIA is er overeenstemming gevonden en zal er een nieuw protocol worden opgesteld, inclusief een nieuwe technische richtlijn die inmiddels al is rondgestuurd. Op die manier kunnen tijdens de raceweekenden de bandenspanning en dergelijke bandengerelateerde zaken beter in de gaten worden gehouden."
Meest gelezen