Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Pirelli komt Verstappen en collega's (deels) tegemoet na commentaar op nieuwe plannen

De temperatuur van de bandenwarmers zal volgend jaar waarschijnlijk niet verlaagd worden. Dat zegt bandenbaas Mario Isola, nadat hij veel negatieve feedback ontving van verscheidene Formule 1-coureurs.

Verstappen Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de Grand Prix van de Verenigde Staten was er veel commentaar op de nieuwe regels die volgend jaar ingevoerd zouden gaan worden betreffende de bandenwarmers. De temperatuur zou van 70 naar 50 graden Celsius gaan, waarna de bandenwarmers in 2024 helemaal verleden tijd moeten zijn.

Alhoewel dat laatste nog steeds het plan is, zullen de bandenwarmers in 2023 waarschijnlijk nog steeds 70 graden zijn. Max Verstappen was een van de coureurs die na de bandentests erg vocaal was. "Hier kon ik niet van genieten. Ik denk dat we crashes gaan zien. Veel coureurs hebben hetzelfde idee en we moeten dus zoeken naar een oplossing."

Andere oplossing

En die oplossing lijkt nu al gevonden te zijn door Pirelli. In Mexico werd het al uitgeprobeerd tijdens de tweede bandentest tijdens VT2. "We luisteren naar de coureurs. Ik geloof niet dat het gevaarlijk was, maar in de Verenigde Staten waren er wat problemen met het opwarmen van de banden", zo vertelt Mario Isola van Pirelli aan The Race.

"Nadat we naar de coureurs hebben geluisterd en we ons bedachten dat ze in Austin onder warme omstandigheden al moeite hadden met het opwarmen van de banden en we bedachten wat dat wel niet zou betekenen voor het opwarmen van de banden op stratencircuits of in andere omstandigheden..."

"Het idee was om stap voor stap naar het verbod op bandenwarmers in 2024 toe te werken. Dat plan bestaat nog steeds, maar het lijkt erop dat 50 graden Celsius geen goed idee is voor volgend jaar. Na wat berekeningen zijn we er achter gekomen dat een band twee uur voorverwarmen op 70 graden net zoveel energie vergt als drie uur op 50 graden Celcius. Dat is net zo efficiënt en dan zijn er minder problemen met het opwarmen van de banden."

Coureurs tevreden

Na de bandentest waren de coureurs het er over eens dat dit een betere oplossing was. "Iedereen wilde daar voor gaan", vertelt Isola. "Ik denk dus dat dat ook gaat gebeuren. De informatie die we verder hebben verzameld zal nog wel erg bruikbaar zijn bij de ontwikkeling van nieuwe bandencompounds."

"We moeten een grote stap zetten als we in 2024 de bandenwarmers uit willen bannen. We moeten niet alleen de constructie van de banden opnieuw ontwikkelen, maar alle vijf compounds moeten anders. We hebben een nieuw testplan die we gaan bespreken met de FIA, F1 en de teams om te kijken of het haalbaar is. We moeten dit natuurlijk op de baan uittesten en dat is ook het plan", aldus de Italiaanse bandenbaas."

Ook interessant:

Verstappen moet Mercedes méér vrezen dan Ferrari op weg naar nóg meer records

Red Bull stond in Mexico in de spotlights. Vanwege de straf voor het overschrijden van de budgetcap, vanwege het boycotten van Sky Sports en vanwege het dominante optreden van Verstappen. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken alles in de nieuwe aflevering van de RN365 Formule 1-podcast.

Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Mexico 2022 RN365 Nieuwsdossier

13 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
EXCLUSIEF Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"