Pirelli koos er aan het begin van het seizoen voor om een nieuwe, zachtere compound te introduceren: de C6-compound. Deze band zou vooral gebruikt moeten worden tijdens raceweekenden op stratencircuits en circuits met weinig bandenslijtage. Na tests in Mexico-Stad en Abu Dhabi in 2024 koos Pirelli ervoor om deze band te introduceren voor het seizoen 2025. Maar na dit seizoen zal de compound alweer verdwijnen.
De band werd voor het eerst gebruikt op Imola tijdens de Grand Prix van Emilia-Romagna. Daarna werd de C6 nog drie keer meegenomen: in Monaco, Canada en Azerbeidzjan. Al snel kwam er veel kritiek op de compound. Veel coureurs vonden hem nutteloos: de band sleet veel sneller dan de C5, terwijl de grip er ook niet veel beter op werd. De band werd in de race dan ook bijna nooit gebruikt en zelfs in kwalificaties verkozen coureurs soms de hardere compounds boven de C6.
Uit tests van Pirelli is gebleken dat de C6-compound niet het gewenste effect kan leveren met de nieuwe auto's van 2026. Dat is dan ook de voornaamste reden dat we deze band volgend jaar niet meer terug gaan zien, zo blijkt uit een persbericht van de Italiaanse bandenleverancier.
"De reden dat we de zesde en zachtste compound niet behouden, is genomen omdat het onmogelijk was om de benodigde delta te realiseren. Het tijdsverschil tussen de C5 en C6 was te klein vergeleken met de andere compounds en bracht geen aanzienlijk verschil in prestaties", valt te lezen.
Redenering
Pirelli legt uit hoe het tot deze conclusie is gekomen. "Wat de bandenconstructie betreft: die is op 1 september afgerond, na een zorgvuldige evaluatie van de balans tussen de assen, waarbij rekening werd gehouden met de actieve aerodynamica die volgend jaar wordt ingevoerd."
"De ontwikkeling van de banden werd uitgevoerd op basis van voorspellingen van de teams. Zij hebben data verzameld met simulaties die uitgingen van de belasting en snelheden die aan het einde van het 2026-seizoen worden verwacht."
"Deze 'modellen' werden bevestigd op basis van de resultaten van verschillende TPC-tests met mule cars die zijn aangepast om de karakteristieken van de auto's van volgend jaar na te bootsen. Dat was dan ook een bemoeilijkende factor tijdens het testen, want de banden konden niet getest worden op de auto's die in 2026 daadwerkelijk op de baan verschijnen."
"Voor de laatste officiële goedkeuring zullen de C2- tot en met C5-banden, en de intermediates, getest worden. Dit gebeurt op 9 december tijdens een eendaagse test in Abu Dhabi. De C1-compound en de Full Wets worden niet meegenomen, ondanks dat ze tijdens het komende seizoen wel gebruikt kunnen worden. De test wordt uitgevoerd door de huidige coureurs in mule cars, terwijl de jonge coureurs later op de dag de 2025-auto's gaan testen op de banden van dit jaar."
Meest gelezen









Praat mee!