Pirelli heeft na de eerste twee vrije trainingen de minimale bandenspanning moeten veranderen. De banden slijten harder dan verwacht, iets wat vaker voorkomt in het huidige Formule 1-seizoen door de nieuwe generatie F1-bolides. Het verhogen van de bandenspanning is nodig om bijvoorbeeld klapbanden te voorkomen. In 2021 zagen we tweemaal een klapband tijdens de GP van Azerbeidzjan, bij Max Verstappen en bij Lance Stroll. Het stratencircuit heeft unieke karakteristieken met zware remzones en een enorm lang recht stuk. Mario Isola, Pirelli F1-baas, legt aan onder andere RacingNews365 uit waarom er gedurende het weekend nog iets veranderd moest worden. "De belasting van de banden was hoger dan we hadden voorzien." "Helaas is dit niet iets wat wij in de simulaties en de data van de teams kunnen zien. We moeten race voor race begrijpen hoe bijvoorbeeld het stuiteren (porpoising, red.) invloed heeft op de banden. Het is onderdeel van ons werk en er staat door het stuiteren, zoals ik zei, simpelweg meer druk op de banden."
Pirelli: 'Meer slijtage, maar alles werkt goed'
Isola maakt zich geen zorgen over de banden in Bakoe. Het verhogen van de bandenspanning is geen voorteken van een probleem, zo benadrukt hij. "Het is niets onverwachts, we hebben de minimale bandenspanning van de achterbanden verhoogd met één psi, omdat we op de telemetrie na de tweede training zagen dat de banden harder slijten dan verwacht." "Daar kunnen we logischerwijs op reageren met de bandenspanning. We hadden wat meer slijtage, al verschilde het per team en coureur. Desalniettemin denk ik dat alle drie de bandencompounds goed werken", aldus de Pirelli F1-baas.
Meest gelezen