Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli negeert kritiek coureurs en blijft achter nieuwe banden staan

Volgend jaar zullen de beoogde nieuwe banden gewoon worden geïntroduceerd in de Formule 1 als het aan Pirelli ligt. Afgelopen weekend werden ze getest en ontstond er een storm van kritiek aan het adres van de Italiaanse bandenleverancier. Toch vervolgt Pirelli de weg die ze zijn ingeslagen.

Vrijwel elke Formule 1-coureur had wel iets op- of aan te merken op de Pirelli-banden afgelopen weekend. Ze waren slomer, zwaarder, zorgden voor onderstuur, er was weinig grip, en ga maar zo door. Toch blijft de Italiaanse bandenleverancier achter de introductie van de banden staan voor aankomend seizoen. "Ik wil graag met alle coureurs praten over de banden en wat ze er niet fijn aan vinden, zodat we iets voor hen kunnen doen, maar het is erg laat om nog aanpassingen te maken", aldus de F1-baas van Pirelli, Mario Isola tegenover onder meer RacingNews365 . De Italiaan geeft toe dat de banden iets minder zijn dan de vorige banden. Het verschil zou ruim een halve seconde per ronde zijn, die vooral wordt verloren in de bochten. De banden zijn ook iets zwaarder, ongeveer drie kilo in totaal, dan de huidige specificatie, maar dat komt omdat de 'integriteit van de banden was verbeterd'. Dit is namelijk noodzakelijk, omdat de auto's steeds meer downforce creëren, terwijl de banden hetzelfde zijn gebleven. Dit jaar zagen we al wat problemen, zoals tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, toen beide Mercedes-coureurs lekke banden kregen en in Mugello, toen Stroll hard crashte na een plotselinge klapband. Isola zegt dat ze de coureurs hebben gewaarschuwd dat de nieuwe banden geen revolutie zouden zijn. "Dat is ook niet mogelijk. We hebben met hen gesproken en hen verteld dat het doel was om een sterkere band te creëren. Daarvoor hebben we vooral aan de constructie gewerkt. Ze kunnen dan ook niet een product verwachten dat compleet anders is vergeleken met de band die ze nu hebben." Volgens de Italiaan stamt een groot deel van de ontevredenheid uit het feit dat de huidige bolides afgesteld zijn op de banden van dit jaar en niet voor volgend jaar. "Deze banden gebruiken we al twee jaar, dus ze zijn voorbereid op deze banden en daar stellen ze de wagen ook op af." "Elke keer dat we nieuwe banden voorstellen krijgen we kritiek te verduren. We hebben de coureurs ook gewaarschuwd voor onderstuur bij de nieuwe constructie banden. We hebben hen aangeraden om de afstelling van de wagen daar op aan te passen. Volgend jaar zullen ze dat hoogstwaarschijnlijk doen." Zelf is Isola tevreden met de nieuwe band. "De band is misschien wat minder, maar na de testdagen zal dat verschil door de teams al goedgemaakt zijn. We zijn blij met de banden die we voor 2021 hebben gehomologeerd.", aldus de voorman van de bandenleverancier, die niet denkt dat een massale opstand van de coureurs iets zal veranderen aan de beslissing voor 2021. "We hebben de introductie al uitvoerig besproken met de teams en de FIA. We hebben de beweegredenen uitgelegd en hebben de teams al data laten verzamelen voor de nieuwe banden. De mogelijkheid om terug te gaan is niet besproken en dat willen we ook niet. Pirelli heeft haar werk gedaan, we hebben een band gemaakt die sterker is en dat was het doel. Daarom is er ook geen reden om terug te gaan naar de banden van dit jaar." Met medewerking van Dieter Rencken . Romain Grosjean overleefde een horrorcrash tijdens de GP van Bahrein. Max Verstappen was allerminst onder de indruk van Alexander Albon en voert de druk op Red Bull op. Dit en meer in de F1-podcast van RacingNews365 met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen, die hieronder is te beluisteren.

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'