Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Pirelli

Pirelli niet bang voor problemen door 18" velgen in de Formule 1

Het aankomende Formule 1-seizoen is het laatste dat de teams zullen afwerken met de huidige soort banden. Pirelli past de banden voor 2021 aan op de nieuwe, grotere velgen. Voordat men er daadwerkelijk mee kan gaan racen, wordt er echter veelvuldig mee getest.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Pirelli

Bij het pakket van ingrijpende veranderingen voor het seizoen van 2021 horen ook nieuwe velgen. Na het aankomende seizoen zal de Formule 1 afscheid nemen van de huidige banden en 18" velgen introduceren, iets dat dit jaar al wordt gedaan in de Formule 2. Het ontwikkelen en testen van de nieuwe banden is een flinke operatie, maar Pirelli-kopstuk Mario Isola vreest in gesprek met RacingNews365 niet voor onaangename verrassingen in 2021.

Dit heeft alles te maken met het feit dat Pirelli ervoor zal zorgen dat de coureurs voldoende tijd kunnen doorbrengen op het nieuwe rubber, alvorens het seizoen van 2021 van start zal gaan. "De 18"-banden die voor de Formule 1 worden ontwikkeld, zullen komend seizoen tijdens specifieke sessies worden uitgeprobeerd. We hebben vijfentwintig dagen om ze te testen en hebben hiervoor al een speciaal plan bedacht, waarmee de teams ook akkoord zijn gegaan. Het is de bedoeling dat alle teams volgend jaar aan het eind van het seizoen in Abu Dhabi tegelijkertijd de nieuwe 18”-banden zullen testen", vertelt Isola.

Pirelli hoopt tenslotte dat Formule 1-teams profijt zullen hebben van de 'testkilometers' van de Formule 2, waar dit jaar al met 18" velgen gereden zal worden. "Ik denk dat we het een en ander kunnen leren van de Formule 2", vertelt Isola. "Neem bijvoorbeeld de hoeveelheid slijtage die het rubber te verduren krijgt tijdens de races, daarvan krijgen we in 2020 al flink wat data. Als blijkt dat die informatie relevant is voor de Formule 1, dan kunnen we er inderdaad lessen uit trekken."

Met medewerking van Aaron Deckers.

1 reactie

    Special Hannah Schmitz: het meesterbrein achter het succes van Max Verstappen