Red Bull stuurde in Q2 van de kwalificatie niet voor niets zowel Max Verstappen als Alexander Albon op medium banden naar buiten. Een start op de medium banden garandeert je de snelste route naar de finish, iets dat bandenleverancier Pirelli onderstreept. Waar Max Verstappen die kans wist te verzilveren, slaagde Alexander Albon daar niet in. Hij ging te wijd in zijn eerste run, waardoor hij zijn snelste tijd moest inleveren. Zijn tweede run moest hij op zachte banden rijden, om de kans dat hij af zou vallen in Q2 zo klein mogelijk te houden. "De snelste strategie gaat uit van een start op de medium banden, om na achttien ronden te stoppen voor harde banden", zo schrijft Pirelli voor. Ja, een éénstopper, startend op de zachte banden om over te stappen op harde banden kan ook, maar is op papier langzamer. Bovendien wordt er in dat geval qua bandenmanagement meer van de coureur gevraagd, simpelweg omdat de harde banden enkele ronden langer mee moeten gaan. Albon staat echter niet bekend als een bandenfluisteraar en wordt daarom misschien wel tot een afwijkende tweestopper gedwongen. Dat is volgens Pirelli overigens wel een optie (soft-soft-hard), maar is opnieuw in theorie langzamer. Bovendien geef je tweede keer je positie op de baan op, dat terwijl inhalen niet makkelijk is op het Yas Marina Circuit. Albon heeft ook geen nieuw setje zachte banden achter de hand (zie schema hieronder), maar kan kiezen voor een variant, waarbij hij alle drie de compounds een keertje aanspreekt in de race. Eigenlijk heeft Red Bull alleen iets aan Albon als hij, geholpen door de start op zachte banden, het tempo van Verstappen en Mercedes aan het begin van de race écht kan volgen. Een vroege stop kan hem middels een undercut dan misschien voorbij de Mercedessen helpen, maar daarmee wordt van Albon wel iets gevraagd dat we tot nu toe niet van hem hebben gezien. Max Verstappen kan strategisch wel veel kanten op. Hij beschikt inderdaad over een nieuw setje harde banden en hij heeft één bijkomend voordeel dat Mercedes niet heeft. Hij heeft een setje verse softs achter de hand. In het geval van een late safety car-fase kan hij daar wellicht iets op proberen, of als de gaten al zijn gevallen, kan hij daarop nog proberen het extra punt voor de snelste raceronde na te jagen. In de strijd om P2 in het coureurskampioenschap, waar Red Bull happiger op zal zijn dan Verstappen zelf, kan elk punt het verschil maken.
Meest gelezen