Naar nieuwsoverzicht
© XPBimages
Net als vorig jaar heeft Pirelli voor de C1, C2 en C3-banden gekozen voor de GP van Nederland. Dat is dus een keuze voor de hardere banden op het spectrum.
Toch is het niet helemaal hetzelfde als in 2022, want de C1 van dit jaar is een compleet nieuwe band die qua hardheid tussen de C1 en C2 van vorig jaar in zit.. Omdat er vorig jaar te veel verschil zat tussen de C1 en C2, is er namelijk een nieuwe band ontwikkeld. Dat is nu de C1, terwijl de C1 van vorig jaar nu de C0 is. De nieuwe band is echter nog nooit gebruikt tijdens een Grand Prix-weekend.
Pirelli verklaart waarom het weer voor vrij harde banden heeft gekozen voor de GP van Nederland. "Zandvoort is een van de meest veeleisende circuits op de F1-kalender voor de banden. Dat komt voornamelijk door de twee kombochten, bocht drie en bocht veertien)."
In Monza, de week na de Dutch GP, komen de drie zachtste bandensoorten in actie: de C3, C4 en C5. Bovendien wordt er in Italië weer een test gedaan met het nieuwe ATA (Alternative Tyre Allocation) format. Voor de Italiaanse Grand Prix heeft Pirelli een stap zachtere banden gekozen dan vorig jaar. "Samen met het nieuwe format moet dat voor meer strategische opties zorgen", verklaart men de verrassende keuze.
Toch is het niet helemaal hetzelfde als in 2022, want de C1 van dit jaar is een compleet nieuwe band die qua hardheid tussen de C1 en C2 van vorig jaar in zit.. Omdat er vorig jaar te veel verschil zat tussen de C1 en C2, is er namelijk een nieuwe band ontwikkeld. Dat is nu de C1, terwijl de C1 van vorig jaar nu de C0 is. De nieuwe band is echter nog nooit gebruikt tijdens een Grand Prix-weekend.
Pirelli verklaart waarom het weer voor vrij harde banden heeft gekozen voor de GP van Nederland. "Zandvoort is een van de meest veeleisende circuits op de F1-kalender voor de banden. Dat komt voornamelijk door de twee kombochten, bocht drie en bocht veertien)."
In Monza, de week na de Dutch GP, komen de drie zachtste bandensoorten in actie: de C3, C4 en C5. Bovendien wordt er in Italië weer een test gedaan met het nieuwe ATA (Alternative Tyre Allocation) format. Voor de Italiaanse Grand Prix heeft Pirelli een stap zachtere banden gekozen dan vorig jaar. "Samen met het nieuwe format moet dat voor meer strategische opties zorgen", verklaart men de verrassende keuze.
Bandenkeuzes Pirelli 2023
Race | C0 | C1 | C2 | C3 | C4 | C5 |
---|---|---|---|---|---|---|
Bahrein | X | X | X | |||
Saoedi-Arabië | X | X | X | |||
Australië | X | X | X | |||
Azerbeidzjan | X | X | X | |||
Miami | X | X | X | |||
Monaco | X | X | X | |||
Spanje | X | X | X | |||
Canada | X | X | X | |||
Oostenrijk | X | X | X | |||
Groot-Brittannië | X | X | X | |||
Hongarije | X | X | X | |||
België | X | X | X | |||
Nederland | X | X | X | |||
Italië | X | X | X |
Ook interessant:
Gretige Verstappen neemt met minder geen genoegen
In de nieuwste RN365 F1-podcast met Rudy van Buren, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk wordt er uitvoerig nagepraat over Verstappens dominantie in België, de discussies met zijn engineer, maar ook over Sergio Perez vs. Lewis Hamilton, de opmars Oscar Piastri en nog véél meer. Beluister 'm hieronder.Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!