Voor het Formule 1-seizoen van 2021 staan een flink aantal ingrijpende veranderingen op de planning, zo blijkt na de aankondiging van de nieuwe regulaties voorafgaand aan de Grand Prix van de Verenigde Staten. Het verdwijnen van bandenwarmers hoort daar voorlopig echter nog niet bij. Een goede zaak, zo vindt Mario Isola, het hoofd van Pirelli's motorsportafdeling. In de ogen van Isola is het een slimme keus geweest om bandenwarmers voor het seizoen van 2021 nog niet uit de sport te verbannen, zo vertelt hij aan onder andere Motorsport Magazin . "We hebben al veel veranderingen op de planning staan voor 2021, dus het is wel zo fijn om elektrische dekens in die overgangsperiode te behouden." Isola doelt hiermee op het feit dat de coureurs in 2021 met totaal nieuwe auto's zullen kennismaken en het daarom handig is ze niet op koud rubber naar buiten te moeten sturen. Dat kan immers zorgen voor gevaarlijke situaties. "Als we dekens niet meer gebruiken, dan betekent dat dat de banden moeten werken op temperaturen van 20 graden, maar ook van 130 graden." Het is voor Pirelli een behoorlijke opgave om nu al een band te ontwikkelen die aan deze eisen kan voldoen, aangezien het voorlopig niet beschikt over een werkende Formule 1-auto die gebouwd is naar de regels van 2021. Het is dan ook nagenoeg onmogelijk voor Pirelli om te weten of datgene het heeft ontwikkeld wel functioneert. Pirelli wil hierom eerst twee jaar onderzoek doen onder de nieuwe reglementen, alvorens het een band introduceert die wel gebruikt kan worden zonder dat deze eerst is opgewarmd. Naar verwachting verdwijnen bandenwarmers na het seizoen van 2022. Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast met autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Jeroen van Inkel.
Meest gelezen