Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli reageert op boude claim Horner

Christian Horner slingerde een 'sceptische' theorie over de terugval van Red Bull de wereld in. Mario Isola, de topman van Pirelli, reageert.

Horner
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Red Bull is na een zeer dominante seizoenstart het initiatief kwijt in de Formule 1. McLaren nam een update mee naar Miami en wist zo een enorme stap te zetten, waardoor Max Verstappen niet zeker is van een vierde wereldtitel. De Nederlander verdedigt in de laatste zes races een voorsprong van 52 punten op Lando Norris.

Red Bull-teambaas Christian Horner vermoedt echter dat er meer is gebeurd dan alleen een opmars van McLaren en de overige teams. De Brit zei het volgende tegenover Motorsport.com. "Als je sceptisch wil zijn, dan zeg je dat er iets is veranderd. We wonnen races met overmacht en ik kreeg ieder weekend van Stefano Domenicali te horen dat de kijkcijfers zouden teruglopen. Het leek weer een jaar van Max- en Red Bull-dominantie te worden. Er was veel druk om de trend te stoppen waarbij we races met twintig seconden voorsprong wonnen. Dus als je sceptisch bent en misschien een beetje paranoia, dan zou je zeggen dat er dingen zijn veranderd."

Homologeren

Maar wat bedoelt Horner met dat er iets is veranderd? Ligt het misschien aan de banden van Pirelli, die gaandeweg het jaar wel lichtjes worden aangepast? Het lijkt onwaarschijnlijk, mede omdat de constructie van de banden wordt gehomologeerd aan het begin van het jaar en niet aangepast mag worden. 

Mario Isola, de topman van Pirelli, legt het uit bij Motorsport.com. "Elk jaar wordt de druk op de banden groter. We zaten toevallig de downforceniveaus van 2011 en nu te vergelijken, het is in die tijd meer dan verdubbeld. Je kunt je dus wel voorstellen dat de druk op de banden enorm toeneemt. Ieder jaar als we een nieuwe constructie homologeren, streven we ernaar om nieuwe materialen en technieken te gebruiken, zodat we een sterkere band kunnen creëren, die niet zwaarder is en die we met dezelfde bandendruk kunnen gebruiken. We proberen de bandendruk zo laag mogelijk te houden, maar elk jaar vinden teams meer downforce, terwijl wij de banden voor het hele seizoen hebben gehomologeerd. We beginnen het seizoen daardoor met een lagere bandendruk, maar moeten tijdens het jaar met een hogere bandendruk reageren op de extra downforce."

Auto's kunnen wel verschillend reageren op bandendruk, stelt Isola. "Dat ligt eraan hoe je de auto ontwikkelt. Het ontwerp van de auto is belangrijk, aangezien ieder mechanisch design en aerodynamisch pakket iets anders op de banden reageert. Daardoor sturen we teams ook enorm veel data als we voor het seizoen een nieuwe constructie homologeren. Er komt een enorme lijst met data bij een technische richtlijn vanuit de FIA, met extreem veel informatie die teams nodig hebben om hun auto voor volgend jaar te ontwikkelen."

Isola claimt dan ook dat een aanpassing in bandendruk weinig verschil kan maken. "Het ligt eraan hoever je in de details wilt gaan! Maar als je kijkt naar het raakvlak van de band, dan maakt 1 PSI nog niet echt een groot verschil. Voor straatauto’s gebruiken we bar en 1 bar is 15 PSI. Dat laat zien hoe klein het verschil van 1 PSI is. Coureurs kunnen het natuurlijk wel een beetje voelen, maar om iets te voelen moeten we volgens mij over minimaal 2 PSI spreken."

We verloten maar liefst 10 schaalmodellen en 10 caps onder onze YouTube-abonnees! Maak nu kans op één van deze prijzen door je te abonneren op ons YouTube-kanaal én te reageren onder de video via de onderstaande knop.

Abonneer, reageer en win!

Praat mee!

Viaplay
x
Verstappen gelauwerd Red Bull-unicum dreigt: "Dat is wel heel extreem, hè?"