De afgelopen vijf Grands Prix werden gewonnen door coureurs die een éénstopstrategie toepasten. Strategische diversiteit is tijdens de races nauwelijks aanwezig. De FIA en Liberty Media willen dat graag veranderen, zodat de races mogelijk spannender worden en de coureurs de banden vaker kunnen pushen. Daarom overwegen de hogere heren van de Formule 1 het verplicht maken van twee pitstops per race.
Het idee heeft zowel voordelen als nadelen, wat ook blijkt uit een poll die RacingNews365 eerder deelde. Het aantal voor- en tegenstanders van verplichte pitstops is vrijwel gelijk. Een plan als dit gaat gepaard met wikken en wegen: fans willen meer spanning en actie op de baan, maar willen niet altijd dat dit kunstmatig wordt afgedwongen via regels.
Eerdere probeersels
De FIA, Liberty Media en Pirelli zijn eerder al met plannen gekomen om de races interessanter te maken. Zo werd bij de GP van Monaco van dit jaar al een verplichte tweestopper ingevoerd. Dat leek echter niet het gewenste effect te hebben, aangezien coureurs moedwillig traag gingen rijden om hun teamgenoot een strategisch voordeel te bieden.
Daarnaast nam de FIA dit jaar op meerdere circuits, onder andere in Mexico en de Verenigde Staten, niet drie opeenvolgende compounds mee. In Mexico werd bijvoorbeeld gebruikgemaakt van de C2, C4 en C5, in de hoop zo meer tweestoppers af te dwingen. Dat lukte gedeeltelijk: een behoorlijk aantal coureurs ging voor twee pitstops. Toch stopten de drie podiumklanten, Lando Norris, Charles Leclerc en Max Verstappen, maar één keer.
Volgens Pirelli moet strategische diversiteit dan ook van twee kanten komen. "Teams maximaliseren wat ze hebben, en zo weinig mogelijk pitstops maken hoort daarbij. Pitstops brengen risico's met zich mee: ze kunnen fout gaan, en coureurs kunnen tijd verliezen in verkeer. Daarom zien we er zo weinig; teams geven weinig om de show", aldus Mario Isola, topman van Pirelli, in gesprek met Motorsport.
"Wij proberen iets te bedenken om de show beter te maken, en ik geloof dat tweestoppers goed zijn voor de show, omdat je zo meer onvoorspelbaarheid creëert. Maar je kunt niet van de teams verwachten dat ze daar zomaar aan meewerken, tenzij je het verplicht stelt."
De oplossing volgens Isola
Een van de plannen die door de FIA en Liberty Media werd geopperd, is het verplichten van teams en coureurs om alle drie de beschikbare compounds te gebruiken. Daar is, volgens Isola, ook met de teams over gesproken. De resultaten van de simulaties vielen echter tegen: "We hebben de teams een scenario voorgelegd qua banden en races, met de vraag om voor die races een strategie te simuleren."
"We realiseerden ons toen al snel dat een meerderheid van de teams met identieke strategieën kwam. Je hebt bijvoorbeeld een zachte band die vijf rondes meegaat en een medium band die twintig rondjes goed blijft. Het gevaar is dat, als je meer restricties toevoegt, teams juist allemaal dezelfde richting op gaan qua strategie."
Een andere mogelijkheid zijn verplichte tweestoppers, maar dan zonder vrije compoundkeuze. "Dan kunnen de teams gebruiken wat ze willen. Als je de banden hebt, kun je bijvoorbeeld kiezen voor drie stints op de medium. Als je achteraan start, kun je juist beginnen op de harde band, en als je in het middenveld start, op de zachte band, om je zo te ontdoen van het verkeer voor je."
Isola benadrukt dat de FIA en Liberty Media eerst onderzoek moeten blijven doen voordat ze een keuze maken. "Uit ervaring kan ik zeggen dat dat het beste werkt. Geef de teams een bepaald scenario voor een aantal races. Als de teams dan terugkomen met verschillende strategieën en invalshoeken, is dat mogelijk de oplossing om verder te implementeren."
Tot slot bespreekt Isola de reglementswijzigingen voor 2026. De vuile lucht zou met de toekomstige wagens een kleiner probleem zijn. Een nieuwe regel rondom verplichte pitstops zou daarom mogelijk te voorbarig zijn: "Het is volgend jaar weer helemaal anders. We weten niet wat we kunnen verwachten. We hebben op dit moment een goed kampioenschap, dus we moeten ook niet het risico nemen om dat te schaden", besluit Isola.
Ook interessant:
Het wordt spannender en spannender in de Formule 1, met Max Verstappen die jaagt op Lando Norris en Oscar Piastri. Kan de viervoudig wereldkampioen weer inlopen tijdens de GP van Brazilië? En welke rol speelt regen in de titelaspiraties van Verstappen? Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat er nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim jouw bonus!Meest gelezen
In dit artikel

        
        
        








														
    
														
    
														
    
														
    
														
    
														
    
                                            
                                            
                                            
                                            
                                            
                                            
		
	
Praat mee!