Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli staat open voor bandenoorlog in Formule 1

Pirelli blijft in elk geval tot en met 2027 bandenleverancier van de Formule 1, met een optie voor nog een seizoen. Het merk hield het recht in handen door een aanbod van Bridgestone af te troeven, maar stelt wel open te staan voor een eventuele bandenoorlog.

Verstappen en Isola Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Pirelli levert al sinds 2011 banden aan de koningsklasse van de autosport en plakt daar dus nog minimaal vier seizoenen aan vast. Daardoor valt Bridgestone, de voorganger van Pirelli, ondanks een flink bod voorlopig buiten de boot. Stefano Domenicali en Marco Tronchetti Provera, respectievelijk CEO van de Formule 1 en de vicepresident van Pirelli, vertellen tegen onder andere RacingNews365 dat de verlenging niet uit de lucht kwam vallen. Maar waarom viel de keuze niet op Bridgestone?

"Vooral het technische en commerciële vlak zijn in deze casus interessant", vertelt Domenicali. "We moeten allereerst Bridgestone bedanken voor hun interesse, want ze waren er al bij aan het begin van het proces. Het is nu eenmaal zo dat er in de nabije toekomst veel technische uitdagingen wachten. Bovendien zagen we voldoende commerciële kansen om de samenwerking met Pirelli voort te zetten. Uiteindelijk moet er dan een keuze worden gemaakt."

Pirelli ziet een concurrentiestrijd wel zitten

In het verleden werden er heel wat robbertjes tussen bandenleveranciers uitgevochten in de Formule 1. De meeste recente 'bandenoorlog' is die tussen Bridgestone en Michelin, waarna het eerste merk het patentrecht kreeg om de F1-auto's van rubber te voorzien. Nu heeft Pirelli dat voorrecht al lange tijd in handen, maar Tronchetti Provera vertelt dat het in de toekomst zomaar anders kan zijn. "Er zijn ook andere leveranciers. Wij vinden het geen enkel probleem om eventueel met hen te concurreren. Het zou juist een mooie kans zijn om onze technologie te bewijzen en prestigieuze auto's aan titels te helpen."

Domencali legt gedetailleerd uit waarom er voorlopig nog steeds één leverancier banden blijft leveren. "In de tijd met twee leveranciers lagen de kosten voor het ecosysteem heel hoog. We konden veel testen en data vergaren, maar daar betaalden we een hoge prijs voor. Daarom zijn we ook naar de huidige situatie gegaan. Dat betekent echter niet dat een nieuwe strijd in de toekomst uitgesloten is. Als we de kosten kunnen drukken, is er geen reden om het niet te doen. Het staat nu alleen niet op de agenda bij de FIA en de teams."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull moeten McLaren nu serieus gaan vrezen

Verstappen is een drievoudig F1-kampioen! Dat viert men in de nieuwste RN365 F1-podcast, maar Coronel, Dimmers en host Mosterdijk praten over nog zo veel meer. De opmars van McLaren, die crash tussen Hamilton en Russell, maar ook al het drama, de baalweekenden van Perez en Stroll en andere onderwerpen passeren de revue.

De beroemde RN365 kalender download is er weer! Zet de F1-kalender voor 2025 met een druk op de knop in jouw agenda en mis geen seconde van het nieuwe F1-seizoen.

Download de F1-kalender

Praat mee!

Viaplay
x
Endurance Verstappen maakt dreamteam 24 uur van Le Mans concreet: "Nog één teamgenoot vinden"