Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli streeft naar versimpeling namen bandencompounds

In 2019 komt er waarschijnlijk een einde aan de wirwar van bandennamen in de Formule 1. Met liefst zeven verschillende benamingen voor droogweerbanden raken de fans het spoor bijster. Volgend jaar wil Pirelli slechts gebruik maken van drie benamingen voor de droogweerbanden.

Met negen verschillende soorten banden is er in de Formule 1 tegenwoordig een heus rubberspel gaande. Voorafgaand aan een Grand Prix bepaalt bandenleverancier Pirelli welke drie droogweercompounds mee worden genomen naar de wedstrijd, de twee soorten regenbanden worden te allen tijde verscheept. Om het voor de fan gemakkelijker te maken is de Italiaanse rubberproducent van zins om voor volgend seizoen terug te grijpen op slechts de 'hard', de 'medium' en de 'soft'.

De hypersoft, de ultrasoft en de supersoft blijven alle drie bestaan en kunnen mee worden gebracht naar een Grand Prix: tijdens de race zelf zullen ze echter bekend staan als hard, medium of soft - niet anders. De supersoft zou in feite tijdens een raceweekend dus kunnen fungeren als 'hard', aangezien het de hardste van de meegebrachte compounds is. Pirelli wil voor een GP-weekend overigens wel laten weten welke compounds er worden aangewezen, om ze vanaf dan als hard, medium of soft te betitelen. Met ingang van dit seizoen zijn er zeven verschillende soorten droogweerbanden, te weten de hypersoft, de ultrasoft, de supersoft, de soft, de medium, de hard en de superhard. De laatstgenoemde compound wordt overigens nimmer gebruikt, deze werd puur geïntroduceerd om de zachte banden nóg zachter te kunnen maken.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi