Met negen verschillende soorten banden is er in de Formule 1 tegenwoordig een heus rubberspel gaande. Voorafgaand aan een Grand Prix bepaalt bandenleverancier Pirelli welke drie droogweercompounds mee worden genomen naar de wedstrijd, de twee soorten regenbanden worden te allen tijde verscheept. Om het voor de fan gemakkelijker te maken is de Italiaanse rubberproducent van zins om voor volgend seizoen terug te grijpen op slechts de 'hard', de 'medium' en de 'soft'.
De hypersoft, de ultrasoft en de supersoft blijven alle drie bestaan en kunnen mee worden gebracht naar een Grand Prix: tijdens de race zelf zullen ze echter bekend staan als hard, medium of soft - niet anders. De supersoft zou in feite tijdens een raceweekend dus kunnen fungeren als 'hard', aangezien het de hardste van de meegebrachte compounds is. Pirelli wil voor een GP-weekend overigens wel laten weten welke compounds er worden aangewezen, om ze vanaf dan als hard, medium of soft te betitelen. Met ingang van dit seizoen zijn er zeven verschillende soorten droogweerbanden, te weten de hypersoft, de ultrasoft, de supersoft, de soft, de medium, de hard en de superhard. De laatstgenoemde compound wordt overigens nimmer gebruikt, deze werd puur geïntroduceerd om de zachte banden nóg zachter te kunnen maken.
Meest gelezen