Het Formule 1-circus strijkt van 3 tot en met 5 december neer in Jeddah voor de allereerste Grand Prix van Saoedi-Arabië. Bandenfabrikant Pirelli weet nog niet wat het moet verwachten van het stratencircuit. Mario Isola legt uit hoe dat komt. "Jeddah is waarschijnlijk het circuit waar we het minste over weten, mede om het circuit pas heel kort voor de race wordt voltooid", aldus de Italiaan. "Daarom kunnen we alleen vertrouwen op simulaties van de Formule 1 en de teams, samen met andere informatie die we zelf hebben verzameld." Pirelli heeft, gebaseerd op de data die de bandenfabrikant wel wist te verzamelen, ervoor gekozen om de middelste reeks banden mee te nemen naar Jeddah. De C2-compound is dit weekend de harde band, de C3 is de gele band en de teams gebruiken als zachtste band in Saoedi-Arabië de C4-compound.
Jeddah zwaar voor F1-banden
Volgens de Italiaanse bandenboer kan de unieke lay-out van het circuit in Jeddah een grote rol gaan spelen. "Dit stratencircuit lijkt heel anders te zijn dan alle andere circuits. De hoge snelheden in combinatie met snelle bochten zullen uiteraard van grote invloed zijn op de banden." Pirelli verwacht dan ook dat de banden het zwaar te verduren krijgen op het nieuwe stratencircuit en met name één bocht baart de Italianen zorgen. "Jeddah heeft meer bochten dan elk ander circuit op de kalender. Eén van die bochten, bocht dertien, heeft ook nog een banking van twaalf graden. Dus er zijn genoeg verschillende elementen waardoor de banden hard zullen moeten werken."
Meest gelezen