Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli test nieuw bandenplan in Suzuka

Na afloop van de GP van Japan gaat Pirelli een test uitvoeren op het circuit van Suzuka. Een nieuw prototype band moet ervoor zorgen dat de problemen met oververhitting in 2025 definitief tot het verleden behoren.

F1 Grand Prix 2023 Hongarije Pirelli Tyres
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Na de grote regelwijziging in 2022, waarbij 'ground-effect' terugkeerde in de sport, konden de Formule 1 coureurs hun concurrenten beter en langer volgen. De laatste tijd horen we echter weer steeds vaker de coureurs en teams klagen over oververhitting van de Pirelli-banden, vooral wanneer ze langere tijd dicht achter een andere auto rijden. Pirelli heeft deze klaagzang ook gehoord en werkt momenteel aan een nieuw type band voor 2025.

De toenemende oververhitting is overigens volgens Pirelli geen gekke ontwikkeling. Nu we het derde jaar van de ground-effect regels in zijn gegaan, begrijpen de teams steeds beter hoe om te gaan met deze krachten. Dit zorgt ervoor dat de downforce steeds groter wordt en inhalen dus moeilijker.

Volgens Pirelli's hoofd van F1 en autosport, Mario Isola, lag de focus van de Italiaanse bandenfabrikant al langer bij het aanpakken van dit probleem. Hij vertelt aan Motorsport.com: "Op dit moment concentreren we ons op een constructie met een hoger niveau van integriteit. Het wordt robuuster, met nieuwe materialen. We testen deze nieuwe materialen ook om te voorkomen dat het gewicht toeneemt, omdat die hetzelfde moet blijven."

Niet de eerste keer

Pirelli is zich al langere tijd bewust van de problemen die opspelen met de huidige types banden. Na grondige onderzoeken is er nu een nieuw prototype die al eerder is getest in Barcelona en Jerez. Na afloop van de GP van Japan zal er dus op het circuit van Suzuka een nieuwe test gaan plaatsvinden. Isola kijkt uit naar deze test: "Op Suzuka gaan we een aantal van deze nieuwe banden gebruiken. We hadden ook een ander idee dat we in Barcelona en Jerez hebben getest, wat ons ook een goede indicatie gaf over de vermindering van oververhitting, vooral doordat het consistenter was."

Het is niet de eerste keer dat er geklaagd wordt over oververhitting bij de Pirelli banden. Voor de invoer van de 'ground-effect' regels, was het meer regel dan uitzondering dat er geklaagd werd. Dit leek opgelost bij de start van 2022: Het algemene commentaar van de coureurs was dan ook positief: "We kunnen elkaar volgen en beter de neerwaartse kracht behouden, zeker in vergelijking met de oude 13-inch banden." Maar stap voor stap gingen de opmerkingen steeds vaker over de toename van oververhitting.

"De teams moeten ons helpen om precies te begrijpen wat er gebeurd en dan is het aan ons om een band te ontwikkelen die minder gevoelig is voor oververhitting," sluit Isola af.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi