De focus lag tijdens de ontwikkeling van de banden voor het huidige seizoen volgens Mario Isola, Motorsport Racing Manager bij Pirelli, op het verminderen van de snelheid waarmee het Formule 1-rubber oververhit. "Nu we zes races hebben gehad, kunnen we uit onze data concluderen dat de banden minder snel oververhitten en dat er minder snel blisters op de banden ontstaan. Wat dat betreft zijn we tevreden met het werk dat we hebben geleverd", aldus de Italiaan. Ironisch genoeg lijkt de introductie van nieuwe band van Pirelli, zeker op het gebied van temperatuur, averechts te werken. Isola vindt echter niet dat Pirelli iets valt aan te rekenen. "We zien aan de data dat het dit jaar inderdaad wat langer duurt om de banden op een goede werktemperatuur te krijgen, maar het kan niet het geval zijn dat de teams daar pas in Australië achter zijn gekomen", vervolgt de bandenman. "Ik denk niet dat we de teams problemen hebben bezorgd. De banden zijn ieder jaar weer wat anders en in de aanloop naar dit seizoen hebben de teams, net zoals voorgaande jaren, de nieuwe banden uitgebreid kunnen testen." "In november waren er twee testdagen in Abu Dhabi, waar alle teams onder perfectie condities zowel de banden van het seizoen 2018 als het seizoen 2019 konden testen, zodat de werking van de banden meteen met elkaar kond worden vergeleken. De teams hebben dus genoeg data over de verschillen tussen de banden kunnen verzamelen", concludeert Isola.
Meest gelezen