Voor elke Grand Prix komt Pirelli met de - op papier - beste strategie tijdens de race. In Miami was het extra lastig te voorspellen wat de beste optie was tijdens de race, want de Formule 1-teams moesten het doen zonder data van de voorgaande jaren. Het was immers de eerste race op het Miami International Autodrome.
Elk team keek dus met een schuin oog naar Pirelli. Na het bestuderen van de data, verzameld tijdens de vrije trainingen, liet de bandenleverancier van de F1 weten dat het zeer waarschijnlijk een tweestop-strategie zou worden tijdens de race, mogelijk zelfs met twee stints op de hardste band. Tijdens de race werd duidelijk dat Pirelli er naast zat: de banden gingen veel langer mee dan verwacht en vrijwel alle coureurs gingen voor één pitstop.
Pirelli F1-baas Mario Isola legt aan onder meer RacingNews365 uit waarom de bandenleverancier 'conservatief' bleef met haar voorspellingen. "We voorspelden een tweestopper, maar uiteindelijk werd het duidelijk één stop. De realiteit is dat niemand veel data had, vooral niet van de harde band. Het was onmogelijk om alle drie de compounds te testen tijdens de trainingen met alle rode vlaggen en dergelijke."
Anderen bekeken ook:
Miami International Autodrome een 'geval apart'
Niet alleen het missen van data speelde een rol in de foutieve voorspelling van Pirelli. "Dit circuit verschilt best veel van de andere circuits", legt Isola uit. "Niet alleen het asfalt, maar ook de lay-out. Het was lastig om een voorspelling te maken, dus we bleven wat aan de veilige kant zitten met de beschikbare cijfers. Op vrijdag was de slijtage bij de rechter voorband namelijk erg hoog."
"Uiteindelijk was de slijtage er niet overmatig, of het was nog te managen. De realiteit is dat de coureurs op de mediumnband een snelle tijd konden klokken aan het einde van de stint. Dit was een combinatie van track evolution en minder brandstof, maar ook doordat de banden nog prima mee konden. De slijtage was dus best laag."
Pirelli neemt de informatie mee voor de volgende GP van Miami. Isola is ondanks de foutieve voorspelling tevreden met het rubber in Miami. "De coureurs konden tot aan het einde van de race pushen. Charles Leclerc probeerde Max Verstappen nog in te halen na de safety car, dat was goed. Het is waar dat we maar één pitstop zagen, maar uiteindelijk was het wel een goede race."
Ook interessant:
Verstappen niet te stoppen zonder Ferrari-upgrades
Wie stopt Max Verstappen? De Red Bull-coureur rekende wederom af met Charles Leclerc en was in de race de snelste man. De zege in Miami was een tik op de neus voor Ferrari, maar kan het team counteren met een upgrade?
En wat is er allemaal aan de hand bij Lewis Hamilton en Mercedes? Dat en nog veel meer bespreken autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk in een gloednieuwe aflevering van de RacingNews365 F1-podcast.
Bookmaker Unibet pakt opnieuw uit met een speciale Max Booster voor de GP van Spanje. Winst van Verstappen op het circuit waar hij in 2016 voor het eerste zegevierde, kan jou 50 keer je inzet opleveren!
Alleen geldig voor nieuwe spelers, minimum leeftijd 24 jaar. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x jouw inzet!