De Formule 1 opende in 2023 het aanbestedingsproces voor het leveren van de banden in de koningsklasse van de autosport. Al sinds 2011 heeft Pirelli het alleenrecht om de banden te leveren aan de teams, maar eens in de zoveel jaar mag er weer geboden worden om deze F1-rechten binnen te halen. Bridgestone heeft een bod gedaan op de F1-rechten vanaf 2025 tot en met 2027, maar is hier volgens Motorsport-Magazin niet succesvol in geweest. Naar verluidt heeft de bandenleverancier zo'n 10 miljoen euro meer geboden dan Pirelli, maar dit was niet genoeg om de rechten over te nemen. Dit heeft er ook mee te maken dat voor een relatief 'klein' bedrag van 10 miljoen alles omgegooid moet worden voor de nieuwe leverancier, terwijl Pirelli al jarenlang de vaste leverancier is en dus veel meer kennis en kunde heeft. De uitslag van het aanbestedingsproces is dus geen grote verrassing, want compleet nieuwe banden ontwikkelen voor 2025 zou erg kort dag zijn en bovendien een risico met zich meebrengen, omdat Bridgestone in dat geval voor de huidige (2022-2025) reglementen én de nieuwe (vanaf 2026) reglementen banden zou moeten gaan ontwikkelen. Pirelli heeft echter al ervaring met banden in deze set reglementen. Voor de komende jaren blijft Pirelli dus naar alle waarschijnlijk het 'bandengezicht' van de Formule 1. Voor 2011 waren er meerdere leveranciers tegelijk actief in de koningsklasse, maar later is besloten om één leverancier het alleenrecht te geven.
Meest gelezen