Vorig jaar was ook al een aparte editie. Natuurlijk omdat Lewis Hamilton er zijn kampioenschap letterlijk in rook op zag gaan, maar ook omdat het voor de teams lastig was om het bandengedrag te bepalen. Door het gloednieuwe asfalt kon Pirelli wel een idee geven van het gedrag, maar dat gedrag veranderde per sessie door het nieuwe asfalt. Dit jaar is het asfalt één jaar oud en dat zorgt voor Pirelli voor nog meer 'problemen' bij het voorspellen van het bandengedrag. "De GP van Maleisië was vorig jaar een speciale editie, omdat het asfalt compleet nieuw was. In een jaar tijd kan er echter veel veranderen, dus het wordt zeer interessant om te zien wat het effect daarvan zal zijn" , blikt Pirelli-baas Mario Isola vooruit.
Het nieuwe asfalt zorgt er daarnaast voor dat Pirelli dit jaar voor het eerst de superzachte band meeneemt naar Maleisië, samen met de zachte- en de medium band. "Dit jaar nemen we voor het eerst de supersoft band mee, dus we verwachten snelle tijden. Omdat de band voor het eerst gebruikt wordt, zal de vrije training extra belangrijk zijn" , aldus Isola. Het kan nog interessanter worden in Maleisië, als we de laatste weerberichten mogen geloven. Die voorspellen namelijk regen gedurende het weekend, wat in combinatie met nieuw asfalt voor veel spektakel kan zorgen.
Meest gelezen