De Grand Prix van België op het iconische circuit van Spa-Francorchamps staat komend weekend op de planning. Als vanzelfsprekend kijken de coureurs en teams naar boven om te kijken wat het weer doet tijdens het weekend, want in de Ardennen kun je ieder weertype op een doodnormale dag aantreffen. Na een stralend zonnetje kan het ineens gaan hozen.
Bandenleverancier Pirelli doet voor dit weekend nog een extra duit in het zakje als het op de strategie aankomt. Want voor het eerst sinds de Grand Prix van Australië in 2022 neemt de bandenleverancier niet drie opeenvolgende bandencompounds mee. Waar Pirelli vorig jaar bijvoorbeeld de C2, de C3 en C4 meenam naar België, is dat dit jaar niet het geval. Er wordt gekozen voor een andere aanpak, waarbij het verschil tussen de harde band en de medium groter is dan normaal.
Voor dit seizoen heeft Pirelli zes droogweerbanden waar ze uit kunnen kiezen, van de hardste band (C1) tot aan de zachtste van de selectie (C6). Voor dit weekend wordt er gekozen voor de C1 als harde band, de C3 als medium en de C4 is de zachte band. Daarbij is de C2 dus ingeruild voor de C1 ten opzichte van vorig jaar. Volgens de simulaties van de bandenleverancier zou deze bandenselectie een tweestopper nog competitiever moeten maken tijdens de race op zondag, terwijl het een grotere mate van onzekerheid moet toevoegen aan het bandenmanagement in de loop van het weekend.
Dat heeft er ook mee te maken dat er een sprintweekend wordt gehouden in België, waardoor er slechts één vrije training is. Bovendien is er één bandenset minder dan in een normaal raceweekend. Elke coureur heeft 12 sets: zes van de zachte band, vier van de medium en twee sets harde banden. En de medium is de enige band die is toegestaan voor de eerste twee delen van de sprintkwalificatie en de zachte band moet worden gebruikt in het derde en laatste deel.
Wat voor effect de nieuwe bandenselectie gaat hebben, dat is de grote vraag. Vorig jaar is een groot deel van het circuit nog opnieuw geasfalteerd, waardoor er naast snellere tijden ook minder bandenslijtage was. En er is altijd de dreiging van regen. Pirelli doet er in ieder geval alles aan om er op het gebied van de banden een spektakel van te maken.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!