Tijdens de Grand Prix van Japan had de regie een nieuwe verrassing in petto voor de internationale kijkers. Op bepaalde momenten in de race werd er een grafiek getoond die nog niet eerder was te zien. De grafiek gaf weer hoeveel 'leven' de banden nog hadden waarop de desbetreffende coureur reed. Na het zien van de beelden was het hoofd van Pirelli's motorsport afdeling, Mario Isola, uiterst verbaasd. Dergelijke informatie over banden wordt namelijk helemaal niet doorgespeeld naar de Formule 1. "Het is misleidend, want die data komt helemaal niet van Pirelli. We gaan met de organisatie om tafel om te begrijpen wat er in Suzuka precies werd getoond." Isola legt uit dat de data die tijdens de Japanse Grand Prix werd getoond ook absoluut niet accuraat kan zijn. "Er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden. Het leven van een set banden hangt af van de rijstijl, de auto en hoeveel een coureur zijn banden managet gedurende de race. De omstandigheden kunnen anders zijn, het hangt er vanaf of je in verkeer zit of vrije lucht hebt, het is altijd anders. Ik denk dat je dan ook niet kunt zeggen hoeveel ronden er nog op een set gereden kan worden, dat is niet nauwkeurig te voorspellen." Mocht de Formule 1 daadwerkelijk over deze data beschikken, dan hadden de teams het zelf ook graag willen weten. Zelfs voor de deelnemers is het namelijk een enorme opgave om een goede strategie te ontwikkelen, aangezien de banden zo onvoorspelbaar zijn. "Als je over zulke informatie beschikt, dan heb je een enorm voordeel", zo besluit Isola.
Meest gelezen