Voor het eerst sinds 2013 racet de Formule 1 weer op de Nürburgring en sindsdien is er veel veranderd. V6-motoren, een dominant Mercedes en Max Verstappen: het was er allemaal nog niet toen de koningsklasse zeven jaar geleden voor het laatst de Nürburgring aandeed. Voor de Formule 1-teams is de baan in de Eifel haast een nieuw circuit en dat, plus het feit dat de race nu in het najaar gepland staat, zorgt ervoor dat er weinig te voorspellen is in Duitsland, zegt Mario Isola van Pirelli. "We zullen de Nürburgring moeten benaderen alsof het een nieuw circuit is voor ons", blikt de Italiaan vooruit op het weekend. "We nemen daarom de drie middelste bandencompounds mee, om er zeker van te zijn dat we alle valkuilen hebben afgedekt. Die compounds zijn ook geschikt voor de gevarieerde eisen die dit circuit stelt." Het feit dat de race op de Nürburgring nu in het najaar gepland staat, zorgt voor een extra onzekere factor. "Het weer zal de grootste rol gaan spelen, want in deze tijd van het jaar is de kans op regen en lage temperaturen groot. De teams moeten zien om te gaan met ongewone omstandigheden op een circuit dat ze niet zo goed kennen. Coureurs en teams die zich snel kunnen aanpassen aan omstandigheden zijn waarschijnlijk in het voordeel bij deze race." "We zullen een raceweekend zien met veel variabelen, waarin we waarschijnlijk alle vijf soorten banden (dus ook de regenbanden, red.) zullen zien in de loop van het weekend", waarbij Pirelli als voorbeeld wijst naar de 24 uur van de Nürburgring, twee weekenden geleden. Die race lag negen uur lang stil vanwege de regen in de Eifel. Alles over het vertrek van Honda, de gevolgen voor Verstappen en zijn kansen op de wereldtitel in 2021 beluister je hieronder in de speciale RN365-podcast, met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen