De eerste trainingen sinds 2011 op het circuit nabij Istanbul stonden in het teken van het asfalt. Niemand was te spreken over de baan, die recent een nieuwe asfaltlaag had gekregen. Combineer dat met de uitgebreide schoonmaakbeurt die er in aanloop naar de race was uitgevoerd en je krijgt een spekgladde baan. Dat bleek toen de coureurs om 09:00 uur Nederlandse tijd naar buiten gingen voor hun eerste ronden. De tijden waren bizar langzaam, zo'n twintig seconden langzamer dan in 2011. Gedurende de dag werd het wel beter, maar uiteindelijk waren de coureurs alsnog zo'n vijf seconden langzamer dan de simulaties vooraf hadden voorspeld. Links en rechts werd er geklaagd over het asfalt, en ook Pirelli had niet ingeschat dat het circuit er zo glad bij zou liggen toen ze hun bandenkeuze maakten. Dat er op vrijdag zo veel werd geglibberd, heeft voor de teams een negatief effect op de rest van het weekend, denken de Italianen, maar voor de fans kan het wel eens een opsteker zijn. "Doordat de teams niet veel op snelheid hebben kunnen rijden, betalen ze daar ook een prijs voor gedurende de rest van het weekend", vertelt Mario Isola bij Sky Italia. "Er is namelijk weinig data binnengekomen en dat maak je niet zomaar meer goed. Het asfalt is bovendien agressiever dan we hadden verwacht in aanloop naar het raceweekend", geeft hij toe. "Je ziet dat de baan nog steeds glad is en als het morgen gaat regenen, zal dat de baan zeker geen goed doen. Het gripniveau blijft nog altijd heel laag. De actie zal daardoor zondag groter zijn. Vooral de rechter voorband heeft behoorlijk wat te lijden op dit circuit", zo luidt de conclusie van de Italiaan. We hoorden Verstappen ook klagen op de radio over zijn rechter voorband, die volgens hem al snel gebreken vertoonde. Door alle gladheids- en bandenperikelen tast Pirelli nogal in het duister over de mogelijke strategieën voor de kwalificatie en de daaropvolgende race. "Het wordt voor ons lastig om in te schatten wat de beste strategie wordt van dit weekend, zelfs het inschatten van wat de snelste tijd ongeveer zal zijn, zal niet eenvoudig voor ons worden. We hebben simpelweg te weinig informatie", is hij eerlijk. Hij vervolgt: "Ik durf momenteel niet in te schatten of iemand morgen in Q2 op de gele band durft te gaan. Dat zal echt afhangen van de laatste training. Voor nu lijkt het in ieder geval lastig te zijn, of de softs moeten enorm snel slijten. Dan zou de medium wellicht een optie worden voor coureurs in Q2." Voor Red Bull is 2020 een verloren jaar gebleken. Kan het team samen met Max Verstappen in 2021 het tij keren? Dit en meer in de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Thomas van Groningen.
Meest gelezen