Vanwege het coronavirus kwam het circuit van Mugello in beeld voor het organiseren van een Grand Prix. In de Toscaanse heuvels zal het Formule 1-circus voor het eerst in het bestaan van de sport neerstrijken op het prachtige circuit. Vooruitblikkend op de race in Toscane vertelt Mario Isola, de voorman van Pirelli, waarom het circuit zo belangrijk is voor de bandenleverancier. "In augustus 2010 werkten we onze eerste bandentest voor de Formule 1 af op Mugello, waarna we vanaf 2011 de sport voorzagen van banden. Behalve dat het een geweldige locatie is voor een raceweekend, hebben we ook daarom warme gevoelens bij dit circuit. Het is spectaculair en snel, en daarom zal het zwaar worden voor de banden. We hebben om die reden dan ook voor de hardste drie compounds gekozen" Voor de teams zal het ook een strategische uitdaging worden, aangezien er van Mugello nauwelijks beschikbare date is. "Veel teams en coureurs zullen in het ongewis zijn, zoals normaal is bij een nieuw circuit op de kalender. Wat betreft strategie beginnen ze dus vanaf nul. De vrije trainingen worden daarom cruciaal, om daar zoveel mogelijk data te verzamelen." "Daarom zullen we de coureurs van een team waarschijnlijk verschillende dingen zien uitproberen tijdens de trainingen, zodat het team zoveel mogelijk bandendata onder verschillende omstandigheden kan verzamelen. Zelf hebben wij bij Pirelli overigens data geanalyseerd uit andere kampioenschappen die op Mugello hebben geracet", aldus Isola. Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.
Meest gelezen