Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli vreest de verkeerde bandenkeuze te hebben gemaakt voor GP Turkije

Na de vrijdag in Turkije lijkt Pirelli al vroeg een conclusie te hebben getrokken: we zijn te agressief geweest in onze bandenkeuze.

Vorig jaar was het een grote glijpartij in Turkije, waarna de Italianen bij Pirelli besloten om dit jaar een stapje zachtere banden mee te nemen naar Istanboel. Dat lijkt tijdens de vrijdag echter averechts te hebben gewerkt, omdat er plots enorm veel grip is op het Istanbul Park Circuit. Daar had Pirelli geen rekening mee gehouden toen het de banden uitkoos, simpelweg omdat de bandenleverancier niet afwist van de behandeling die de Turkse asfaltlaag zou gaan krijgen in aanloop naar het Formule 1-weekend. "De zachte band is een erg agressieve keuze geweest", verklaart bandenbaas Mario Isola in gesprek met onder andere RacingNews365 . "Toen we de drie compounds voor dit weekend uitkozen waren we niet op de hoogte van de baanbehandeling. Kijkend naar de data van vorig jaar hebben we toen besloten om een stapje zachter te gaan. De zachte band is een erg agressieve keuze en ik geloof dat sommige teams deze banden op vrijdag alleen maar hebben gebruikt om er vanaf te komen, zodat de focus voor de race op de medium en harde band ligt." Isola denkt dat we de rode banden op zaterdag en zondag dan ook heel weinig zullen zien. "Dat vrees ik, dat de teams die zullen vermijden. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van onze selectie, want we willen dat alle drie de gekozen compounds geschikt zijn voor het raceweekend. Het is echter wat het is", zucht de Italiaan. Zelfs tijdens de kwalificatie zullen veel teams kiezen voor het medium rubber, voorspelt Isola. Zeker in Q2, want als met die banden Q3 zou worden behaald, dan mogen de coureurs de race daar op starten. "Meer dan alleen twee of drie auto's zullen dat proberen, want de deltatijd (verschil in rondetijd, red.) tussen de soft en medium is heel klein. Het is dus geen groot risico om het te proberen."

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'