In aanloop naar de GP van België zijn er enkele dingen veranderd aan het Formule 1-circuit in de Ardennen: Spa-Francorchamps. Alhoewel het mogelijk de laatste F1-race is die er voorlopig wordt verreden, zijn er toch miljoenen gepompt in de wijzigingen. Zo ligt er nu grind naast het circuit in de befaamde La Source Hairpin, maar ook is er veel meer ruimte naast de baan bij de bochten Eau Rouge / Raidillon. Andere nieuwe grindbakken treffen we verder op het circuit aan, bij Les Combes, de snelle dubbele linker bocht Pouhon, maar ook bij het uitkomen van Stavelot. Verder zijn er enkele bochten nieuw geasfalteerd.
Pirelli waarschuwt voor grote stenen
Het is ook Pirelli natuurlijk opgevallen dat er veel nieuwe grindbakken liggen en dat dat enkele uitdagingen met zich meebrengt. "Dit jaar heeft het circuit de grootste veranderingen ondergaan sinds we hier in het moderne Formule 1-tijdperk zijn gaan race", zo vertelt bandenbaas Mario Isola. "We weten als Pirelli zijnde gelukkig wat we moeten verwachten dankzij de 24-uursrace die hier vorige maand werd gehouden. Dat was ons grootste evenement van het jaar wat betreft mensen en banden. Daarnaast hebben we ook wat monsters kunnen nemen van het nieuwe asfalt." Tom Coronel stipte eerder al een gevaar aan van de nieuwe lay-out: "Als je nu in de grindbak terechtkomt, sta je gewoon helemaal klemvast. Je kan er niet eens doorheen rijden, zo grof zijn de stenen en zo diep zak je er ook in weg", riep hij. Pirelli doet daar nog een schepje bovenop. "De coureurs moeten beter op de track limits letten, want er is daardoor een grotere kans dat er scherpe steentjes vanuit de grindbak de baan op worden gesleept", aldus de Italiaan, die ondanks dat nog steeds niet kan wachten op het raceweekend. "De epische aard van het circuit is niet veranderd, met alle traditionele uitdagingen die het circuit zo geweldig maken."
Meest gelezen