Na afloop van de kwalificatie, waarin Mercedes een één-twee voor de startgrid voor de Grand Prix van Bahrein veiligstelde, sprak teambaas Toto Wolff over een strategisch nadeel voor Mercedes. De beste strategie ging in zijn ogen uit van een start op medium banden om vervolgens twee stints op harde banden af te werken. Mercedes kon dat niet doen, want heeft per coureur maar één setje harde banden over, terwijl concurrent Max Verstappen namens Red Bull wel twee setjes harde banden overheeft. Echter, bij het vaststellen van de op papier snelste strategieën rept bandenfabrikant Pirelli met geen woord over de door Wolff vastgestelde 'snelste strategie'. Een tweestopper is volgens de Italianen wel het snelste, maar in dat geval moeten de start op medium banden gevolgd worden door twee stints op zachte banden. Een variant op die snelste strategie is een strategie waarbij met twee stints op de medium banden rijdt, om zo aan het eind van de race een kortere eindsprint op zachte banden af te werken. Twee keer medium en dan de harde band zou ook nog kunnen, maar is op papier nóg langzamer. Een éénstopper is volgens Pirelli mogelijk, maar de route medium-hard zou sowieso niet sneller zijn. Een driestopper sluit men helemaal uit, daarmee verliest men altijd te veel tijd in de pitstraat. Kijkend naar de banden die Max Verstappen nog over heeft (zie hieronder) is de snelste stop volgens Pirelli geen optie, tenzij men twee keer een gebruikt setje zachte banden aanwendt. De snelste strategie volgens Wolff is dus wel een optie en daar lijkt het team dan ook op in te zetten, aangezien de twee setjes harde banden het enige nieuwe rubber is dat hij nog aan kan spreken. De Mercedes-coureurs hebben overigens het voordeel dat ze nog wel een setje zachte banden over hebben. Dat biedt hen de kans om in het geval van een late safety car een korte eindsprint op het zachtste rubber af te werken. Tevens kunnen ze daarop ook eenvoudig voor de snelste raceronde gaan, indien de voorsprong hen daartoe in staat stelt.
Meest gelezen