Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Pirelli wijst op risico's van agressieve tactiek Verstappen

Een razendsnelle outlap na een pitstop van Max Verstappen baarde niet alleen Red Bull zorgen. Pirelli F1-chef Mario Isola wijst ook op de risico's van een misschien iets te fanatieke ronde op vers rubber.

Richting het einde van de Formule 1 Grand Prix van België maakte Max Verstappen zijn laatste pitstop. De leider in de wedstrijd kreeg een setje softs van zijn team, met de instructies om zijn stint rustig te beginnen. Verstappen had immers een ruime marge op de nummer twee, teamgenoot Sergio Perez. Het woord 'rustig' leek echter niet echt voor te komen in het woordenboek van de regerend wereldkampioen en dat werd al tijdens zijn out lap duidelijk. Verstappen scheurde door op Spa-Francorchamps en op de tijdenlijst waren zelfs een aantal paarse minisectoren te zien. Race-engineer Gianpiero Lambiase was er niet zo heel blij mee en dat kan de Formule 1-chef van Pirelli, Mario Isola, zich goed voorstellen. Er zijn namelijk een aantal gevaren verbonden aan een (te) snelle out lap. "Er zijn twee mogelijke problemen", zo begint Isola het gesprek tegenover de aanwezige media op Spa, waaronder RacingNews365 . "Als iemand meteen aan het begin van een stint op nieuwe banden gaat pushen, dan kan er graining ontstaan. De band is door de bandenwarmers niet koud, maar zeker nog niet op temperatuur." De graining op het loopoppervlak is daarmee probleem nummer één, aldus de bandenchef van de Formule 1. "Dat moet je er eerst weer af zien te krijgen om weer op het gewenste prestatieniveau te komen. Probleem nummer twee is als de band nieuwer en dus nog wat dikker is. In dat geval genereer je meer warmte in de band, waardoor er meer thermische slijtage is."

Is dat echt een probleem voor Red Bull?

De manier waarop Verstappen pushte in de outlap na zijn laatste pitstop was opmerkelijk, want normaal gesproken rijden de F1-coureurs juist voorzichtig, met als reden de hierboven genoemde risico's. "De coureurs willen in de eerste ronden van een stint de banden dus juist managen, zodat ze de juiste temperatuur in de band krijgen", aldus Isola. Toch maakte de 'agressieve' outlap weinig tot geen verschil in de uitkomst van de race. Verstappen kon alsnog razendsnel naar de finish rijden en won de Grand Prix van België met een marge van ruim twintig seconden op de nummer twee in de race, teamgenoot Sergio Perez. Isola legt uit dat het team van Verstappen daar simpelweg een luxepositie in heeft. "Red Bull heeft een goede marge." "Ze kunnen dus eigenlijk doen wat ze willen. Soms zie je dat Max zijn pace aan het managen is, maar als hij dan pusht, dan kan hij ruim een seconde sneller zijn dan de rest van het veld!"

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië