Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Pirelli

Pirelli zoekt naar oplossing voor regenbanden met extra test

Pirelli is al langere tijd bezig met de ontwikkelingen van nieuwe banden voor de Formule 1. Nu recentelijk bekend is geworden dat ook in 2026 op 18-inch banden wordt gereden, kan Pirelli aan de slag met dat andere probleem: de regenbanden.

Leclerc wet test Pirelli
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Morgan MATHURIN

Al langere tijd is Pirelli op zoek naar de ideale banden voor het nieuwe Formule 1-seizoen. Zo werd er onder meer al extra getest na afloop van de Grand Prix van Japan op Suzuka en zal Pirelli binnenkort in Mugello nog een extra test uitvoeren. Nu heeft de Italiaanse bandenfabrikant opnieuw een belangrijke stap gezet, met een speciale test in natte omstandigheden op het circuit van Paul Ricard.

Twee dagen na de winst van Ferrari in Monaco, was het Italiaanse team zo'n tweehonderd kilometer verder al weer aan het testen. Op dinsdag kwam Carlos Sainz in actie, waarbij de focus vooral lag op de slicks. De Spanjaard reed die dag 121 rondjes op de 'Grand Prix lay-out' en zeventien op een korte lay-out. Op woensdag was het de buurt aan Charles Leclerc. De Monegask mocht zich voornamelijk focussen op de de intermediate en extreme wet-banden. Aan het einde van de dag had Leclerc 160 rondjes gereden.

Volgens Mario Isola, directeur motorsport bij Pirelli, is de test succesvol verlopen. "We hebben twee nuttige testdagen gehad, waarin we niet alleen het programma voor de slicks hebben kunnen afwerken, maar ook naar oplossingen hebben kunnen zoeken voor de regenbanden. Die kans hadden we deze winter nog niet gehad. De regeninstallatie op dit circuit geeft ons de kans om, op een constant niveau, water op de baan te houden, zodat we verschillende prototypes kunnen testen."

"Uiteraard zijn er verschillende factoren die je bij zo'n test niet kunt nabootsen, zoals het weer. Zo was het een zeer zonnige dag op Paul Ricard en deze baan is niet bepaald hard voor de banden. Desalniettemin hebben we een hoop data verzameld die we nu zullen analyseren. Op die manier kunnen we zien welke kant we op moeten met de ontwikkeling. We hebben grote stappen gemaakt met het programma voor de slicks en we zijn nu dicht bij het definiëren van de constructie en keuzes voor de droogweerbanden", zo sluit Isola af. Wanneer Pirelli de bandenkeuzes voor 2025 bekend wil maken, is op dit moment nog niet bekend. 

Ook interessant:

Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!

Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training