Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Plotselinge regelwijzigingen zorgen zelfs voor tijdswinst Mercedes

Toto Wolff geeft toe dat Mercedes, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Red Bull, haar achtervleugel flexibeler kan maken na de invoering van de nieuwe regels die na het raceweekend in Bakoe in werking zullen treden.

Hamilton Perez Imola
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Mercedes en al haar klantenteams worden niet geraakt door de regelwijzigingen die vanaf 15 juni zullen gelden in de Formule 1, zo mogen we geloven als we een rondje langs de velden maken.

Het team van Lewis Hamilton was het team dat zelf het balletje aan het rollen bracht. Naar eigen zeggen deden ze dat vorig jaar al.

"In de zomer van 2020 hebben we de FIA al gewezen op de situatie omtrent de flexibele achtervleugel. Toen hebben we daar geen feedback op gekregen", zo vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff in gesprek met onder meer RacingNews365.

"Ik snap de frustratie van sommige teams wel. Dit had al veel eerder afgehandeld moeten worden, voordat er aan het concept van de auto's van dit jaar werd gesleuteld."

McLaren, klantenteam van Mercedes, is ook niet blij met de situatie, zo liet het eerder al doorschemeren. Van een mogelijk protest wil teambaas Andreas Seidl niet spreken, maar men is wel in gesprek met de FIA.

"McLaren is onafhankelijk van Mercedes en hun acties. Momenteel staan we in direct contact met de FIA over het probleem met de flexibele achtervleugels."

Het is vooral een doorn in het oog van het team uit Woking dat Red Bull en andere teams er ook in Bakoe nog gebruik van mogen maken voordat er op 15 juni (met een marge van 20%) en uiteindelijk 15 juli echt aan de nieuwe regels moet worden voldaan.

"We zijn daar absoluut niet blij mee, dat auto's die in onze optiek niet voldoen aan de regels, zelfs nadat het is opgevallen nog mag blijven rijden met deze achtervleugel. Daarom zijn we in discussie met de FIA, vanuit daar zien we wel wat er in Bakoe gebeurt."

Ook Aston Martin, wederom een Mercedes-klant, spreekt zich uit tegen de achtervleugel en zegt zelf geen veranderingen door te hoeven voeren. "We hebben de tests met vlag en wimpel doorstaan, onze achtervleugel is heel rigide", aldus teambaas Szafnauer, die meent dat de teams binnen een mum van tijd een nieuwe achtervleugel kunnen ontwerpen.

Het laatste Mercedes-klantenteam, Williams, zegt ook dat zij niet zullen worden geraakt door de nieuwe regels. "Elk team moet goed naar haar voorvleugel kijken", vertelt de nieuwe Williams CEO Jost Capito. "Voor ons heeft het geen effect, maar misschien hebben we in aanloop naar het seizoen niet het maximale uit de regels gehaald."

Van de zes niet-Mercedes-teams hebben Red Bull, Ferrari, Alfa Romeo en Alpine al door laten schemeren dat zij geraakt zullen worden door de regelwijzigingen, terwijl Haas-baas Steiner toegeeft dat zijn team geen flexibele vleugel heeft. AlphaTauri heeft zich nog niet uitgesproken over de zaak, maar aangezien zij nauw samenwerken met Red Bull, kan aangenomen worden dat ook de achtervleugel van dat team aangepast moet worden.

Als kers op de taart voor Mercedes, dat haar grote concurrent vanaf de Grand Prix van Frankrijk dus tijd zal zien verliezen, wint het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas volgens teambaas Wolff zelf wel tijd, zo vertelt hij voor de microfoon van onder meer deze website.

"Ook wij als Mercedes zullen onze achtervleugel aanpassen door toedoen van de regelwijzigingen. We kunnen onze achtervleugel zelfs 'zachter' maken. Onze achtervleugel is momenteel namelijk extreem rigide en in overeenkomst met het befaamde artikel 3.8 in het technische regelboek, dat voorschrijft dat aerodynamische onderdelen niet mogen bewegen."

"De nieuwe test die binnenkort worden geïntroduceerd om de flexibiliteit van de achtervleugel te meten, is een halfbakken oplossing, waardoor voor Mercedes de mogelijkheid zich voordoet om de vleugel te verzachten. Op die manier kan onze achtervleugel in de toekomst flexibeler zijn en meer buigen", zo onthult hij.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Monaco 2021 RN365 Nieuwsdossier

48 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"